Elektronisch betalenUit cijfers die Kamerlid Jasper Pillen heeft opgevraagd bij minister van Werk en Economie Pierre-Yves Dermagne blijkt dat bij een op drie van de gecontroleerde handelaars klanten niet elektronisch kunnen betalen. Sinds 1 juli moeten ondernemers minstens één vorm van elektronisch betalen aanbieden. UNIZO benadrukt dat bijna alle ondernemers wel in regel zijn, maar dat het hier gaat over gerichte controles ten gevolge van een klacht van een consument.

De Economische Inspectie heeft 567 zaken gericht gecontroleerd op basis van informatie die ze ontvingen bij hun Meldpunt. 201 zaken bleken effectief niet in orde te zijn. ”Aangezien het gerichte controles valt dat aantal eigenlijk mee”, zegt UNIZO topman Danny Van Assche. “Dit wil zeggen dat een derde van de zaken waar de inspectie een duidelijk signaal heeft gekregen dat er problemen zouden zijn, effectief niet in regel zijn. Over zaken waar alles prima loopt, komen geen klachten binnen. Zij worden dan ook niet gecontroleerd.”

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem voerde vanaf 1 juli de verplichting in voor ondernemers om minstens één andere vorm van betaling dan cash te voorzien voor klanten. Uit een ledenbevraging die UNIZO eerder voerde blijkt dat in de zelfstandige kleinhandel nu al 99% één of andere vorm van elektronisch betalen aanvaardt. Slechts een zeer kleine groep doet dat nog niet.

“Dat zijn toch al heel andere cijfers. Men controleert nu, terecht, bij die kleine minderheid die mogelijk niet in orde is en waarover klachten binnenkomen. Dat geeft een vertekend beeld”, zegt UNIZO topman Danny Van Assche.  UNIZO volgt wel de vraag van kamerlid Pillen om mild te zijn bij controles. “Wie uit onwetendheid nog geen mogelijkheid tot elektronisch betalen biedt,  moet de kans krijgen zich in regel te stellen. Enkel bij herhaaldelijke en moedwillige weigering is een sanctie op haar plaats. Uiteindelijk is het in het belang van de ondernemer zelf om ook een elektronische betaalmogelijkheid aan te bieden. De consument is vragende partij. ”

Wat is verplicht?

Ondernemers zijn niet verplicht om alle soorten van elektronische betalingen te aanvaarden of een betaalterminal aan te schaffen. De verplichting betekent wél dat een handelaar minstens één ander betaalmiddel moet voorzien dan cashbetalingen. Voor het gebruik van een terminal liggen de kosten nog steeds een stuk hoger dan voor bijvoorbeeld Payconiq.
Betaalcheques zoals maaltijd-, eco-, en cadeaucheques en cryptomunten worden niet als een geldig alternatief gezien, maar voor het overige volstaat zowat elk digitaal betaalmiddel. Dat kan naast de gekende terminals bijvoorbeeld ook Payconiq, ApplePay, of gewoon de mogelijkheid om over te schrijven zijn. Het is niet zo dat de klant altijd elektronisch moet kunnen betalen met het betaalmiddel van zijn of haar keuze. De verplichting geldt voor alle ondernemingen, dus ook voor vrije beroepen of voor verenigingen of overheden wanneer zij als onderneming goederen of diensten leveren aan consumenten. Er moet wel sprake zijn van een fysiek contact. Een volautomatische carwash, of een broodautomaat zullen bijvoorbeeld niet onder de verplichting vallen.