Tekst & foto: Jilke Tielemans

De kleine zelfstandigen, die moeten we steunen. Dat heeft Aster Breekweg (24) goed begrepen toen ze met haar communicatiebureau ‘Club Gewoon’ begon. Aster helpt deze doelgroep met hun communicatie en marketing, een job waar ze heel vrolijk van wordt. “Kleine zelfstandigen zijn echt de mensen waar ik het liefste voor werk en waar ik het warmste gevoel bij heb”, zegt ze overtuigd.

Wie is Aster Breekweg?

  • Geboren op 29 september 1997
  • Woont samen met haar vriend Simon en hond Bando in stad Antwerpen
  • Ze eet het liefst elke dag van de week pasta

Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende vraag: waarom heb je Club Gewoon opgericht?

“Club Gewoon wil de boodschap geven dat kleine zelfstandigen alle kennis, motivatie, en goesting in huis hebben om alles in verband met communicatie en marketing te kunnen toepassen op hun eigen zaak. We willen hen het zelfvertrouwen geven om de touwtjes opnieuw in eigen handen te nemen. Er zijn ongelofelijk veel klanten waar ik de afgelopen periode mee in contact ben gekomen die het lastig vinden om het digitale oerwoud een beetje te kunnen navigeren. De vragen zijn dan ook eindeloos; moet ik een website of webshop hebben, hoe maak ik e-mailcampagnes, welke tools zijn er allemaal op de markt... Het maakt ook niet uit in welke sector ik terechtkom, het gaat altijd over de kernvraag: ‘hoe kan ik nog digitaal competitief blijven als kleine ondernemer versus de grote bedrijven die hoge budgetten hebben voor communicatie?’ Daar willen we met Club Gewoon een antwoord op bieden.”

“Mensen houden van lokaal, en dat mogen kleine zelfstandigen goed uitspelen.”

Club Gewoon doe je niet alleen. Je hebt een team samengesteld. Hoe heb je dit aangepakt?

“Ik had Club Gewoon nooit alleen kunnen opzetten. Zo heb ik het advies toegepast dat ik mijn klanten ook geef: omring jezelf met mensen die geloven in je boodschap en deze mee helpen uitdragen. Ik ben dan op zoek gegaan naar mensen die hun schouders konden zetten onder de identiteit en boodschap van Club Gewoon. Ik heb geluk dat ik drie freelancers aan boord heb gehesen waarmee ik Club Gewoon nu aan het uitbouwen ben. Het team bestaat voorlopig uit mezelf en drie enorm getalenteerde freelancers. Zo heb je Gitte Neven, de grafische magicus van Club Gewoon en ontwerpster van onze huisstijl. Dan heb je Mathias Vanthienen, motion designer en all-round creative die mee de tone-of-voice en insteek van Club Gewoon bepaald heeft. De derde persoon die mee aan de kar trekt, is Simon Peters van Spaced. Spaced is een webbureau uit Antwerpen dat voornamelijk samenwerkt met sociaal-maatschappelijke bedrijven. Zij hebben mijn website gemaakt.”

“Ik vind het enorm belangrijk om hen in dit hele proces te benoemen. Club Gewoon is mijn onderneming, maar heeft enkel vorm gekregen door de inspanningen van deze drie mensen. Het is motiverend en verwarmend om te weten dat ook zij het belang van de kleine zelfstandige zien en hen mee wil ondersteunen.”

Je bent in Vlaanderen lang niet het enige communicatiebureau. Hoe probeer jij je te onderscheiden van de rest?

“Bij mij ligt de focus op kleine zelfstandigen die zich situeren in Vlaanderen. Bij hen ligt mijn persoonlijke passie. Ons tweede differentiatiepunt is onze focus op authentiek communiceren. Ik kan uiteraard tegen mijn klanten zeggen wat je best zou moeten doen om meer volgers te krijgen op sociale media, maar het is belangrijker dat zij een manier ontwikkelen die natuurlijk en juist aanvoelt. Een eigen communicatiestijl creëren is op lange termijn de meest duurzame manier. Er zijn binnen het huidige digitale landschap enorm veel keuzes die je als bedrijf kan maken, maar ik geloof dat de kracht van een authentiek en mooi verhaal begint vanuit de intrinsieke motivatie van elke ondernemer. Daarom is het zo belangrijk om aan ondernemers te vragen wat zij willen doen, en waar zij echt goesting in hebben. Ik wil van hen weten wat ze altijd al wilden uitproberen, en wat hen momenteel tegenhoudt om het niet te doen. Tot de kern gaan, en van daaruit vertrekken, dát is authentiek zijn. Ik kan een heel communicatieplan aanreiken, maar het gaat mij echt om wat de ondernemer wilt en waar die zich comfortabel bij voelt. Ik probeer van daaruit te vertrekken en mijn advies juist daarop te baseren.”

Waarom heb je voor kleine zelfstandigen gekozen als doelgroep?

“Ik word heel vrolijk van kleine zelfstandigen. Dat zijn de mensen waar ik het liefst voor werk en waar ik het warmste gevoel bij heb. Het fijne is dat je kleine zelfstandigen écht kan helpen en dat ze vaak openstaan om nieuwe dingen te proberen. Ik ben ook opgegroeid in een omgeving waarbij er extra aandacht werd gegeven aan de lokale zaken bij ons in het dorp. Ik vind dat kleine zelfstandigen naast een economische rol ook een maatschappelijke rol invullen. Mensen gaan bijvoorbeeld hun inkopen doen bij kleine zelfstandigen om een babbeltje te doen en om meer te weten te komen over hun producten. Geert Noels schreef in zijn boek ‘gigantisme’ nog over de kracht van lokale economie, over waarom wij terug kleinschaliger moeten beginnen nadenken. Ik geloof daar echt in.”

“Als mensen aan mij vragen hoe je nu juist een zaak opstart, dan vertel ik hen meteen dat ze comfortabel moeten worden met het feit dat ze niet alles van de eerste keer goed gaan doen.”

‘Het leven is geen template’ is de slagzin van Club Gewoon. Wat bedoel je hier juist mee?

“Door de vele communicatie keuzes zitten zelfstandigen met de handen in het haar. Ze zijn gedemotiveerd en weten niet wat ze moeten doen. Wat doen ze vervolgens? Ze zien concepten van andere ondernemers en kopiëren dit. Uiteraard is het succesverhaal van korte duur. Wat volgt is demotivatie aangezien ze hun eigenwaarde laten afhangen van datgene wat ze hebben uitgetest en wat vervolgens niet lukt. Vandaar ‘Het leven is geen template’, een boodschap waar ik voor 100% mijn schouders onder zet. Persoonlijkheid is een grote verkooptroef en dat kan je niet overnemen. Elke ondernemer heeft een uniek verhaal, en die kan je perfect omzetten in een prikkelende communicatiestrategie. Communicatie draait rond gevoelens en emoties. Wat voelen mensen wanneer die met jou in contact komen? Hoe kan je jouw persoonlijkheid en authenticiteit verwerken in jouw communicatie? Het is echt enorm belangrijk dat kleine zelfstandigen die authenticiteit omarmen, want dat is hun allergrootste competitief voordeel."

Hoe ga jij te werk? Moet ik jouw dienst vooral zien als advies, of werk jij ook hele projecten uit voor klanten?

“Club Gewoon ontzorgt eigenlijk op drie niveaus: opleidingen, strategie en uitvoering. We proberen de klanten aan te moedigen om eerst zelf hun communicatie onder handen te nemen door handvaten aan te reiken in de vorm van opleidingen en workshops. Deze opleidingen kunnen gaan over sociale media, copywriting voor het web, storytelling en nog veel meer. Dit is volgens mij ook de meest duurzame manier: zelfstandigen ondersteunen met de nodige tools, want zij kennen hun klanten het beste. Daarnaast bieden wij ook advies aan omtrent marketing en communicatie strategieën. Als de klant ook inherent nood heeft aan iemand die dit kan uitvoeren, zijn wij er ook voor hen. Het hangt er dus echt vanaf van wat de klant nodig heeft. Wat ik momenteel bijvoorbeeld vaak doe zijn contentdagen. Ik ga dan één keer per maand naar de klant en dan maken wij een hele contentstrategie. Op die manier kan de klant weer een maand verder en proberen we vooruit te werken. Ik merk dat dit mijn klanten de nodige rust geeft. Club Gewoon probeert ook vanuit workshops ruimte te geven voor het mentale gezondheidsaspect van ondernemen. Zo heb ik recent bijvoorbeeld een workshop gegeven op Thomas More Mechelen over het belang van falen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk ik dit thema vind. Als mensen aan mij vragen hoe je nu juist een zaak opstart, dan vertel ik hen meteen dat ze comfortabel moeten worden met het feit dat ze niet alles van de eerste keer goed gaan doen.”

“Er zijn maanden geweest waar ik bijna niets verdiende. Zolang ik iets doe wat trouw blijft aan mezelf, is dat voor mij echt oké.”

Je vertelde al dat je het thema falen heel belangrijk vindt. De emotionele kant van ondernemen is iets waarover je ook heel open bent op Instagram. Waarom vind je dat nu juist zo belangrijk?

“Ik ga nu echt vooral voor mezelf spreken, want ik begrijp dat niet iedereen hier even open over is omdat het gewoon moeilijk is om zo’n zaken te bespreken. Bij zowel mijn familie als mijn vrienden is er een omgeving waarbij ik mij kwetsbaar kan opstellen, dat maakt hierover praten al wat makkelijker. Transparantie en eerlijkheid zijn mijn eigen kernwaarden, maar dat zijn zeker ook de kernwaarden van Club Gewoon. Wanneer je jezelf kwetsbaar opstelt, is het makkelijker voor anderen om met jou te connecteren. Ik hou er gewoon niet van om de schijn op te houden, zo ben ik niet. Soms is ondernemen ook echt niet leuk. Er zijn dagen waarbij het minder gaat, maar dat hoort erbij. Er zijn maanden geweest waar ik bijna niets verdiende, maar ik volg mijn passie en doe wat ik graag doe. Zolang ik iets doe wat trouw blijft aan mezelf en waarbij ik mijn waarden en principes niet moet verloochenen, is dat voor mij echt oké.”