Misschien maak je je ook zorgen over de lage vaccinatiegraad in Brussel? En wil je ook helpen om je nog niet-gevaccineerde medewerkers te overtuigen van het belang van de vaccinatie?

Als werkgever kan je juridisch gezien je medewerkers niet verplichten om zich te laten vaccineren. Je kan zelfs niet vragen of ze al dan niet gevaccineerd zijn.

Maar dat neemt niet weg dat je in een vrijblijvend gesprek, waar iedereen de informatie deelt die hij/zij wenst te delen, toch resultaat kan boeken.

Onderstaande tips kunnen je hierbij van dienst zijn.

1. Blijf positief – communiceer verbindend – uit geen bedreigingen (ontslag, minder werk,…)

2. Stigmatiseer of (ver)oordeel niet – respecteer het standpunt

3. Ga in gesprek : vraag naar de redenen van de weerstand en geef informatieve en zakelijke antwoorden:

Soort weerstand

Gebrek aan vertrouwen in de kwaliteit, effectiviteit en veiligheid van de vaccins.

 

 

 

Geloof in nepnieuws en complottheorieën (duidt op een gebrek aan kritische houding tegenover deze boodschappen en boodschappers).

 

Gebrek aan informatie over de vaccinatiecampagne.

Mogelijke antwoorden

De vaccins zijn wetenschappelijk onderbouwd. Gebaseerd op andere vaccins, die al hun degelijkheid hebben bewezen. Geen 100%-garantie, maar wel de best beschikbare bescherming.

 

Geef voorbeelden of suggereer andere, nieuwe en betrouwbare informatiebronnen.

 

 

Geef concrete informatie over de vaccinatie : hoe,  waar, wanneer, … Benadruk ook dat het gratis is.

5. Focus op de voordelen van het vaccin - breng een boodschap van solidariteit en het collectieve belang.

6. Versterk de motivatoren van je medewerker : wat is zijn/haar voordeel?

zichzelf beschermen - anderen beschermen - het sociale leven weer hervatten - niet meer thuis werken - kinderen en kleinkinderen weer kunnen knuffelen – geen probleem met CST-toegang - ….

7. Geef concrete tips en richtlijnen richting een “call-to-action” (ultieme stap is richting vaccinatiecentrum, maar tussenstappen zijn ook positief : spreek er met je dokter over, iemand die wel gevaccineerd is die je kent, ….).

8. Geef concrete tips en richtlijnen richting een “call-to-action” (ultieme stap is richting vaccinatiecentrum, maar tussenstappen zijn ook positief : spreek er met je dokter over, iemand die wel gevaccineerd is die je kent, ….).

9. Begin opnieuw bij punt 3 indien nodig.