Greet Raets is zelfstandige ondernemerscoach in hoofdberoep, een job die ze met veel passie en kennis doet. Ze helpt ondernemers zowel met het businessgedeelte als de onzekerheden waar ze op botsen. Daarnaast is Greet ook actief lid van NOVA, kort voor Netwerk voor Ondernemende Vrouwen Antwerpen. “Ik heb echt het gevoel dat ik in mijn ondernemerscompetenties heel sterk word ondersteund door NOVA”, vertelt ze.

Hey Greet, vertel nog eens hoe en wanneer je juist bent begonnen als zelfstandige ondernemerscoach?

“Ik ben vorig jaar in september begonnen als zelfstandige in hoofdberoep. Ik heb daarvoor negen jaar ondernemers gecoacht in loondienst bij twee verschillende organisaties. Vorig jaar in maart kreeg ik te horen van mijn directeur dat er een reorganisatie zou plaatsvinden en dat de coaching afdeling volledig stopt. Mijn leidinggevende heeft toen gevraagd of ik wilde blijven werken in de nieuwe afdeling omtrent development en partnerships. Ondanks dat ik graag word uitgedaagd en ik het een fijne organisatie vond, voelde ik al snel dat het niet mijn ding was. Het idee om zelfstandige te worden interesseerde mij ook echt al veel langer. Ik hou ervan om anderen te steunen, en ik vroeg me af waarom ik mezelf die kans eens niet zou geven. Ik heb dan beslist om te springen. Ik gaf mijn ontslag en begon voor mezelf te werken in hoofdberoep.”

Op welk aspect van het ondernemerschap focus jij je als coach?

“Wat mij heel sterk aanspreekt zijn mensen die al een tijdje ondernemer willen worden, en dus min of meer weten wat ze willen doen. De ondernemers die ik graag wil helpen, zijn diegenen die nog niet heel sterk in hun schoenen staan en zichzelf belemmeren om alles uit het ondernemerschap te halen. Daarin kan ik echt een meerwaarde betekenen. Ik kan mensen echt leren wat ondernemen inhoudt en hoe je je kracht op de juiste manier kan inzetten.”

Hoe belangrijk is dat eigenlijk, dat een ondernemer zich sterk genoeg voelt om te starten met een eigen bedrijf?

“Wat ik met een ondernemer doe is ervoor zorgen dat het fundament van de onderneming heel duidelijk is, en dat die weet wat die wilt gaan doen en hoe die dat gaat doen. Ik zorg er mee voor dat dat plaatje wordt uitgewerkt. Wat ik daarnaast doe, is werken rond mindset. Eerst probeer ik uit te leggen hoe die belemmerende gedachten ontstaan, wat heeft te maken met neurologie. Ik heb mezelf erin verdiept om te weten te komen hoe het brein omgaat met onzekerheden. Ik geef vervolgens inzichten en tools mee om daarmee om te gaan.”

“Voor mij is het heel belangrijk dat ondernemers authentiek zijn en dit ook blijven, een beetje ‘what you see is what you get’.”

“Stel dat een ondernemer heel veel geld spendeert aan een advertentie op sociale media en er komt heel weinig reactie, dan kan de twijfel toeslaan. In plaats van te denken dat je niet goed bezig bent, kan je gaan analyseren hoe dit komt. Je kan dan overwegen om op een ander tijdstip te posten of de post te herschrijven. Het is gewoon belangrijk dat je niet onmiddellijk in twijfel schiet, want dan kan je al snel een passieve houding aannemen. Dat is jammer, want je moet in actie blijven om het de volgende keer beter te doen.”

“Ik vind het jammer wanneer een ondernemer zou opgeven om de foute redenen, zoals twijfels of jezelf niet durven laten zien. Dit zijn dingen die je kan leren. Je kan je product of  dienst in de markt zetten op een manier dat het ook financieel leefbaar is. Dat betekent voor mij een goeie ondernemer zijn. Nog een reden voor twijfels, is zien dat andere ondernemers naar de buitenwereld toe alleen het mooie plaatje laten zien. Dat kwetsbare stukje houden ze verborgen. De meest succesvolle ondernemers botsen achter de schermen heel vaak op moeilijkheden, maar dat ziet niemand.”

Vind je dat ondernemers die kant wat vaker mogen laten zien?

“Ja, ik vind dat ondernemers vaker hun kwetsbaarheden mogen laten zien. Enerzijds omwille van zichzelf, want je kan alleen maar groeien als je die onzekerheden zelf onder ogen kan zien. Anderzijds ook naar de anderen toe, omdat je er anderen mee helpt en het op deze manier normaliseert. Voor mij is het heel belangrijk dat ondernemers authentiek zijn en dit ook blijven, een beetje ‘what you see is what you get’. Ik wil dat ondernemers op werkevenementen kunnen zeggen ‘ik heb het momenteel toch lastig’, wanneer ze antwoorden op de vraag hoe het met hen gaat. Je hoeft dan niet een verhaaltje op te maken over hoe goed het wel niet gaat met je zaak. Ik vind dat authentiek ondernemen echt een fundament moet zijn.”

“Je kan binnen de NOVA groep ook kansen creëren voor jezelf doordat je mensen laat weten wat je doet.”

Je zit sinds september vorig jaar in de NOVA groep. Wat heeft jou dit, zowel op business als persoonlijk vlak, tot nu toe opgeleverd?

“NOVA heeft mij geïnformeerd, geïnspireerd en ondersteund. Ik heb echt het gevoel dat ik in mijn ondernemerscompetenties heel sterk word ondersteund door NOVA. Het netwerk heeft mij geleerd om authentieker te zijn, omdat ik verschillende ondernemers aan het woord heb gehoord die mijn authentieke visie ondersteunen. Dat inspireert mij echt. Ook voel ik mij gestimuleerd om risico’s te nemen. Dat heeft niet alleen te maken met financiële risico’s, want als je onderneemt neem je die sowieso. Het gaat eerder om het risico durven nemen om jezelf te tonen, om online en fysiek echt zichtbaar te zijn. Voor bepaalde mensen is het risico nemen om te tonen wie jij bent echt spannend en nieuw. Bij bepaalde mensen gaat jouw persoonlijkheid harder aanslaan dan bij anderen, en dat is ook helemaal oké. Wat ik daarnaast ook heb gemerkt, is dat je binnen de NOVA groep ook kansen creëert voor jezelf doordat je mensen laat weten wat je doet. Na de afloop van de tweedaagse kwam er een NOVA dame naar mij omdat iemand mij had aangeraden bij haar. We hebben binnenkort een uitgebreid kennismakingsgesprek gepland. Dat is een kans die ik zonder NOVA niet had gekregen.”

Enerzijds zeggen sommigen dat zo’n netwerk voor vrouwen belangrijk is, omdat vrouwen zich sneller belemmerd voelen om zich te laten zien. Anderzijds zijn er ook mensen die zo’n apart netwerk voor vrouwen niet nodig vinden, omdat we mensen dan in een hokje zouden duwen. Hoe sta jij hier tegenover?

“Ik heb zowel vrouwen als mannen gecoacht, en ik heb daarin wel een verschil gezien. Ik heb inderdaad veel mannen over de vloer gehad die vanuit een andere benadering kijken naar het ondernemen. Die zijn heel gefocust op het business aspect en willen enkel een financieel- en marketingplan uitwerken. De bereidheid of de zin om daarin ook naar zichzelf en hun kracht te kijken, is minder belangrijk. Uiteraard wil dat niet zeggen dat er geen mannen zijn die dat wel hebben.”

“Ik denk dat het dan belangrijk is om eens te kijken naar wat je met NOVA juist wilt bereiken. Voor mij gaat dit vooral over het vrouwelijk ondernemerschap te steunen en te stimuleren. Als je deze doelen kan bereiken door een groep in het leven te roepen die elkaar daarin ondersteunen, dan denk ik dat je daar zeker trouw aan moet blijven. Als dit ervoor zorgt dat die vrouwen hierdoor meer durven, dan heb je daar alleen maar bij gewonnen.”

Tekst: Jilke Tielemans