ACK Keukens is een familiebedrijf in Zottegem. Vader en zoon Emmanuel en Peter Temmerman runnen samen het bedrijf en volgden onlangs bij Ignace het begeleidingstraject Strategie & Groei. “Ignace heeft ons geholpen om van losse ideeën een uitgewerkte visie te maken.” 

Peter: “We volgden eerder het traject rond Financieel Inzicht, maar we hadden meer nood aan een concrete visie voor de toekomst. We zijn al een drietal jaar bezig met die visie uit te denken, maar het bleef vooral bij losse ideeën. Ignace heeft ons geholpen met een visie voor de toekomst en heeft vooral een gulden middenweg tussen onze visies gevonden.” 

Peter en Emmanuel Temmerman van familiebedrijf ACK Keukens

Was die zo uiteenlopend? 

Emmanuel: “Meestal vullen we elkaar wel aan, maar we hebben wel elk een eigen visie. Ik ben meer de man van structuur en routines in het bedrijf, terwijl Peter echt wel veel frisse invalshoeken ziet voor de zaak en meer risico’s durft te nemen. ” 

Peter: “Mijn vader moet af en toe de rem optrekken en de zaken nuchter bekijken, zo blijven we steeds realistisch en houden we onze plannen haalbaar. ” 

Hoe verliep het traject voor jullie persoonlijk? 

Emmanuel: “Dankzij Ignace heb ik onze onderneming eens vanop afstand kunnen bekijken en werk ik niet meer alleen in het bedrijf, maar ook aan het bedrijf. We hebben een medewerker aangenomen die de bestellingen en werven opvolgt, taken die allemaal bij mij zaten waardoor er gewoon geen tijd was om naar de toekomst te kijken. ” 

Peter: “Het traject was voor ons ook een bewustwordingsproces. Bewust tijd uittrekken om stil te staan bij de toekomst en waar we naartoe willen met het bedrijf. Tijdens het traject kregen we ook handvaten en tips om aan het bedrijf te werken.” 

“Het traject is het beginpunt geweest van onze visie rond duurzaamheid en ecologie”  

Werken aan het bedrijf, hoe mag ik dat interpreteren? 

Peter: “We zaten met enkele belangrijke vragen. Hoe gaan we ons de komende jaren oriënteren met het bedrijf? We zitten in een product gedreven branche, hoe onderscheiden we ons van de anderen? Onvermijdelijk kwamen begrippen als duurzaamheid en circulariteit ook voorbij en werd het al snel duidelijk dat we die begrippen volledig moesten omarmen. We willen binnen enkele jaren oprecht kunnen zeggen dat we duurzamer geworden zijn.” 

Emmanuel: “En niet enkel in ons aanbod, maar ook door de leveranciers waarmee we werken en met ons personeel. We gaan de komende jaren andere troeven naar de klant moeten uitspelen dan degene die we nu hebben.” 

Zoals? 

Emmanuel: “Onder andere hoe we omgaan met materialen, hoe we ons afval sorteren, hoe de ecologische voetafdruk van het bedrijf is,… Maar ook kleinere dingen: efficiëntie, zonnepanelen, elektrificatie van het wagenpark. Je kan er heel ver in gaan en het vraagt natuurlijk wel om een investering, maar als we op lange termijn willen denken, is dit the way to go. 

Emmanuel: “Als bedrijf hebben we ook een maatschappelijke rol, dus moesten we hierover ook nadenken en dit in onze visie betrekken: hoe maken we onze leefwereld schoner met de producten die we aanbieden? Wat doen we met de winst en welke goede doelen gaan we hiermee ondersteunen? We vinden het onze plicht om zo’n dingen op te nemen in ons verhaal.”