"Ik geloof in authentiek leiderschap."

Tijdens de eerste editie van KMO Talks bij Sensum vertelde leading lady in hr Rika Coppens onze ondernemers over haar visie op hr en hoe ze Trends Manager van het Jaar werd. We spraken haar na de lunch bij Sensum. 

Over hr

Rika, jij bent CEO van House of HR. Staat hr voor jou in de eerste plaats voor human resources of eerder voor happy rebels?  

Rika: “Hr staat bij ons voor verschillende dingen, waaronder Huge Respect, Human Resourcefulness en uiteraard het gekende Happy Rebels. We geloven binnen onze sector heel fel in het ondernemerschap, vooral van onze eigen medewerkers. Het mooiste compliment dat ik ooit van iemand gehoord heb binnen Accent, was: ‘ik ben zelfstandig zonder dat ik zelfstandige ben.’ Die persoon was heel trots omdat die een eigen kantoor runde, commercieel kon zijn, een team mocht leiden. Volledig je eigen ding doen en is voor ons het belangrijkste aspect van ondernemerschap.” 

“We zijn ook rebels in die zin dat we altijd creatief uit de hoek proberen te komen. Iedereen gaat links? Dan gaan wij naar rechts. We zoeken constant naar oplossingen en door die nieuwe, frisse ideeën zijn we ervan overtuigd dat de mensen bij ons willen werken.” 

Jouw rebellen zijn dus creatieve, ondernemende mensen? 

Rika: “Klopt, en ze zijn happy. Het is heel belangrijk om te zorgen dat medewerkers, binnen een bepaald kader, tevreden zijn om ze in je bedrijf te houden. We stellen onszelf vaak de vraag hoe we correct met onze mensen om kunnen gaan zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Zo streven we elke dag naar die happiness @ work.” 

Wat betekent happiness @ work voor jou persoonlijk? 

Rika: “Mijn motto is: ‘een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd’. Ik wil mij vooral blijven amuseren in mijn werk, dus ik zorg er ook voor dat het plezant en luchtig blijft. Mensen die zichzelf te serieus nemen schrikken mij een beetje af. Voor mij betekent het dat die zichzelf weinig kunnen relativeren. Als je dat niet kan binnen je job, dan moet je een job zoeken waar je wel plezier uit haalt. Net daarom hebben we recent met Accent de campagne ‘Unsuck Work’ gelanceerd, om mensen aan een job te helpen waar ze blij mee zijn en waar ze willen blijven.” 

Over Trends Manager of the Year

Hoe word je Manager van het Jaar? 

Rika: “Door het niet te willen worden. Ik heb enkele jaren geleden al eens vriendelijk bedankt voor de nominatie, maar afgelopen zomer hadden ze mij opnieuw gevraagd. Eerst had ik opnieuw geweigerd, omdat ik vond dat de titel te veel op de persoon focust. Ik zou nooit geworden zijn wie ik ben zonder het team, het bedrijf en alles daarrond. Ik heb het toen wel voorgelegd aan het managementteam en daar waren de meningen verdeeld, dus kwam de beslissing toch terug op mij terecht. Mijn assistente zei op dat moment: ‘Je zegt altijd dat vrouwen te bescheiden zijn en het podium te weinig claimen. En nu wil je zelf niet op de voorgrond treden?’ Na die woorden kon ik uiteraard niet meer terug, dus heb ik deelgenomen en uiteindelijk gewonnen.” 

“Ik geloof in authentiek leiderschap en mezelf blijven. Voel je zelf niet te goed om zelf de handen uit de mouwen te steken én om tussen de mensen te staan en hen te betrekken bij je bedrijf. Blijf jezelf en toon interesse in je medewerkers.” 

Heb je soms zelf advies nodig? 

Rika: “Ik vraag heel vaak meningen van anderen en win heel graag expertise in om zelf te blijven groeien. Je hebt zeker een paar mensen in je leven nodig waar je naar opkijkt of een klik mee hebt, waar je af en toe iets aan kan vragen of even naar kan bellen voor advies of weerwerk. Zolang ze maar eerlijk zijn en goede raad geven.” 

Je had het daarnet al over goed communiceren en jezelf blijven. Maar je zit in een bedrijf vol rebellen, hoe ga je om met tegenstand in je bedrijf? 

Rika: “Mensen proberen overtuigen van het ‘waarom’. Soms staan we voor moeilijke beslissingen waar we knopen moeten doorhakken. Ik heb ook altijd een plan b, zo kan ik meteen schakelen als er geen oplossing blijkt te zijn.” 

Over kmo's

Met de actualiteit in het achterhoofd staan de kmo-werkgevers onder druk. Hun imago is niet echt positief. 

Rika: “Ik ben een grote fan van kmo’s en ondernemerschap en ben ervan overtuigd dat dit veel meer toekomst biedt. Moesten de kmo’s allemaal zo slecht zijn, zou er toch niemand willen gaan werken? Er zijn heel veel voordelen aan werken voor een kmo-werkgever. De kmo-werkgever kent zijn mensen en is vaak veel empathischer naar de medewerkers toe. Dat zou wat meer in de kijker mogen worden gezet , ook door de werkgevers zelf.” 

Wat is de belangrijkste les die je geleerd hebt?

Rika: “Een van de belangrijkste lessen die ik geleerd heb, is om toxische mensen te laten gaan. Ik heb in het verleden bepaalde medewerkers te lang en te veel kansen gegeven. Ze beginnen op een gegeven moment de sfeer te beïnvloeden en dan slaat dit ook over op andere medewerkers. Dat is veel erger en kost je veel meer tijd en geld dan dat je meteen de beslissing neemt om afscheid te nemen van een toxisch persoon. Wees daar zeker ook heel transparant over naar de andere medewerkers. Als je vindt dat je recht in je schoenen staat, durf dat dan ook vertellen. Waar trek je de lijn? Waar sta je voor, maar vooral: waar sta je niet voor? Zorg dat de bedrijfscultuur duidelijk is en dat al je medewerkers compatibel zijn met de waarden en normen van je bedrijf.” 

Om talent te behouden, zei je onlangs dat medewerkers de kans moeten krijgen om te groeien in hun job. Hoe kunnen kleine kmo’s hun mensen laten groeien en evolueren? 

Rika: “Ga in gesprek met je mensen. Vraag wat hun ambities zijn. Willen ze een andere uitdaging of is hun huidige takenpakket niet echt wat ze graag doen? Probeer ze in je bedrijf iets anders te laten doen, eventueel op een andere afdeling of een andere taak. Zorg ervoor dat ze meegroeien met het bedrijf.” 

Over groeien gesproken: wat zijn de vaardigheden die alle potentiële kandidaten moeten hebben? 

Rika: “Er zijn voor mij vier skills van de toekomst: creatief en kritisch denken en sociale en communicatieskills. En laat dat nu net de vaardigheden zijn waarvan we ons moeten afvragen of we ze onze kinderen genoeg aanleren. Die vaardigheden hebben niets te maken met technologie, dus ze zullen ervoor zorgen dat er in de digitale toekomst ook nog een menselijke touch blijven hebben.” 

Nuttig voor jou