Ondernemers Filip, Jeroen en Nick richtten samen Woodbox Cabins op 

Woodbox Cabins is een start-up die op een ecologisch verantwoorde manier cabins bouwt. Zelf noemen ondernemers Filip Verhofsté, Jeroen Dombrecht en Nick De Meester het ‘feelgoodhouses’, zij combineerden na corona hun jarenlange ervaring om een nieuw bedrijf op te starten. 

Filip, hoe kwam je op het idee om Woodbox Cabins op te starten? 

Filip: Zoals zo veel ondernemingen is Woodbox Cabins ontstaan tijdens corona. Ik heb zelf een vakantiehuis in de Ardennen, dat tijdens de coronaperiode meestal leegstond. Toen kwamen de zogenaamde slow cabins op, zelfvoorzienende kleine huisjes die je bijna overal kan zetten. Dit wilde ik in mijn tuin, maar ik vond nergens eentje die volledig naar mijn zin gemaakt was. Niet genoeg geïsoleerd, onvoldoende duurzame materialen, niet comfortabel genoeg, er was altijd wel iets aan. Dus besloot ik er zelf eentje te maken, en dat is dan uit de hand gelopen.” 

Zoals bij de meeste ondernemers met een idee! 

Filip: “Inderdaad, ik ben een ondernemer in hart en nieren dus het leek mij logisch om vanuit een behoefte zelf een product te ontwikkelen en er een bedrijf van te maken. We vertrekken bij Woodbox Cabins vanuit een standaard concept met afmeting naar keuze, maar je kan de ramen, deuren, elektriciteit,… plaatsen waar je wilt. Dus semi op maat gemaakte cabines.” 

Wat maakt dat jullie samen in het bedrijf zijn gestapt?  

Jeroen: “Filip kwam met het idee van Woodbox Cabins bij mij en ik was meteen overtuigd. Daarna sprak ik Nick over het idee en hij wou ook mee in het verhaal stappen.” 

Filip: “We zijn eigenlijk heel complementair. Jeroen stelt zijn kennis en mensen ter beschikking én zorgt voor de toegangssystemen in de Cabins en Nick zorgt voor het sanitair en alle toebehoren. Samen met mijn expertise in de staalsector maakt dat we bijna alle ingrediënten voor een cabin in huis hebben.” 

Zijn er ook verschillen in jullie ondernemersstijl? 

Nick: “Filip en ik zijn, om het met de Insights-kleuren te beschrijven eerder rood en Jeroen is een blauwgroene persoonlijkheid. Dus tussen mij en Filip kan het wel al eens botsen omdat we allebei van ons gelijk overtuigd zijn, maar dan is Jeroen de rede van het gezelschap.” 

Filip: “Die discussies zijn wel heel nuttig voor ons, omdat we zo ook eens een ander standpunt zien en kunnen bijleren. Nu tellen we altijd eerst tot drie voor we in discussie gaan.” 

Woodbox cabin unizo magazine samen werkt

Welke plannen hebben jullie de komende jaren met Woodbox Cabins? 

Filip: “We willen van Woodbox een kleine kmo maken die zijn plaats heeft op de markt in de niche waarin we werken. We hebben voorlopig geen internationale ambities. De eerste twee jaar hebben we tijd genomen om aan het product te werken en een beperkt aantal opdrachten gedaan, als ‘trial’. Nu willen we volop inzetten op het vermarkten van het aanbod.” 

Het is inderdaad een niche, hoe komen jullie klanten tot bij jullie? 

Filip: “We adverteren sinds kort via sociale media en uiteraard maken we reclame binnen onze eigen netwerken. We verhuren ook demo-cabins die op openbare plaatsen gezet kunnen worden, bijvoorbeeld tijdens evenementen als viplounge, als kantoor op verplaatsing, … De units kunnen ook aan elkaar gekoppeld worden, waardoor je zo groot kan gaan als je wilt.” 

Wat is de meerwaarde van samen te werken met andere ondernemers? 

Jeroen: “Je hebt altijd iemand die je kan adviseren of die je eens een ander standpunt kan laten zien. Zo blijft je gezichts- en denkveld heel breed en maak je elkaar slimmer.” 

Nick: “Ondernemers die samen nieuwe concepten ontwikkelen staan al een stapje verder dan de ‘concullega’s’, want ze hebben gecombineerd al veel knowhow in huis die anderen niet hebben.” 

Filip: “Maar de samenwerking hoeft niet enkel binnen het bedrijf te blijven, we werken ook uitsluitend samen met lokale handelaars. Alle materialen en diensten worden door ondernemers binnen een straal van 20 kilometer geleverd. Hout, bouwmaterialen, staal, sanitair, alles komt van in de buurt.”