Natasja Reyns richtte 13 jaar geleden samen met haar man Jordi Bruggeman All-Archeo op, een Archeologisch onderzoeksbureau. Natasja is naast een echte UNIZO-fan ook een onderneemster om naar op te kijken. “Ik noem mijn personeel altijd ‘collega’s’ omdat je aanspreekbaar wilt blijven. Ik heb het ook zo niet met hiërarchie”, vertelt ze zelf. We ontmoeten haar op haar bureau in Bornem voor een kort gesprekje.

Hey Natasja, bij UNIZO merken we dat de meeste KMO-ondernemers man zijn. Hoe is het om als vrouw te ondernemen? Denk je dat dit anders of moeilijker is?

“Toen ik nog jonger was had ik wel het gevoel dat ondernemen als vrouw nog een drempel was. Ik denk dat er intussen in de maatschappij al wel wat veranderd is aangezien er algemeen gezien meer vrouwen in een leidinggevende functie zijn bijgekomen. Ik heb ook wel mijn mannetje leren staan. Wanneer je vol zelfzekerheid en vertrouwen je job uitoefent, gaat het brede publiek je ook echt als gevestigde ondernemer beschouwen.”

“Ik denk dat ondernemen als vrouw ook wel heel veel voordelen heeft. Een belangrijk aspect aan ondernemen vind ik goed luisteren naar je klant. Op die manier kan je echt een antwoord op maat bieden, iets wat totaal anders is dan meteen jezelf willen verkopen. Ik kan goed luisteren, en ik denk dat ik daar het verschil kan maken ten opzichte van mijn concurrenten. Ik noem mijn personeel ook altijd ‘collega’s’ omdat je aanspreekbaar wilt blijven. Ik heb het ook zo niet met hiërarchie.”

“Doordat de sfeer intern heel goed zit, durfde ik eerst geen directe feedback communiceren.”

Je hebt dit jaar deelgenomen aan The Fast Growth Club, een groeigroep om aan de organisatiecultuur van je KMO te werken. Wat heb je uit dit traject geleerd?

“Ik heb vooral geleerd om de successen van je onderneming te vieren, hoe klein die ook zijn. Ik heb door het traject ook laten weten aan mijn collega’s dat ik hen op een directere manier feedback ga geven. Dit is wel een hindernis voor mij geweest. Doordat de sfeer intern heel goed zit, durfde ik geen directe feedback communiceren. Dit waren altijd maar kleine puntjes, maar als die zich opstapelen wordt het wel eens tijd om dit te bespreken. Nu ik het wel doe wordt die feedback echt goed opgepikt. Voor mij is dat ook het bewijs dat hier ruimte voor is binnen mijn team.”

Wat zijn vandaag de dag de grootste uitdagingen in jouw sector?

“Wat al heel lang een probleem is bij ons, is de wetgeving. Het is zo dat wij bij een ministerieel besluit zomaar veel minder werk zouden kunnen hebben. Dit maakt dat wij steeds ondernemen op korte tot middellange termijn, tot ongeveer drie jaar. Ook voor strategische beslissingen kunnen wij niet heel ver vooruit kijken.”

Baart dit jou zorgen?

“Eigenlijk wel. Het voelt toch steeds als een zwaard dat boven mijn hoofd hangt. Mijn man en ik zitten allebei in de zaak, dus dat betekent dat wij allebei in één keer meer risico hebben.”

Naast de trajecten die je hebt gevolgd zien we jou ook af en toe op onze evenementen verschijnen. Waarom zou je UNIZO aanraden?

Ik zou UNIZO zeker aanraden voor de opleidingstrajecten die eveneens totaal niet duur zijn. UNIZO zorgt ervoor dat je onderneming echt een omkadering krijgt. Ook de netwerkmomenten zijn echt heel fijn om eens andere ondernemers te leren kennen. Uiteindelijk is iedereen daar voor hetzelfde doel, waardoor de drempel ook lager is. Ik denk dat ik wel de directheid bezit om op iemand af te stappen en mezelf voor de stellen. Dit heeft wel even geduurd, hoor.”

Even geduurd omdat je in het begin nog onzeker was?

“Eigenlijk wel. Ik heb lang gedacht dat ik een ondernemer was die niet veel voorstelde. Intussen ben ik 13 jaar bezig, en het heeft mij toch even geduurd voor ik op mensen durfde afstappen tijdens evenementen. Wanneer je even bezig bent, creëer je wel het zelfvertrouwen als ondernemer waardoor je dit gewoon gaat doen. Ik zie mezelf ook pas sinds twee jaar als iemand die echt iets heeft gepresteerd. Dit is allemaal niet nodig, want ik heb verdorie toch al 13 jaar een eigen bedrijf. Ik besef nu dat ik goed bezig ben en dat ik ook echt interessant onderzoek doe. Ik weet nu dat ik niet verlegen moet zijn.”

Je mag terecht trots zijn op wat je hebt gepresteerd, Natasja! Misschien ineens een leuk bruggetje naar de volgende vraag: wat zijn jouw ambities nog met All-Archeo?

“De groei die we nu aan het maken zijn, zou ik uiteraard graag verder zetten. Ik ben sinds COVID-19 veel beter online vindbaar. Er staat nu een webshop 4archaeology meets design4 online die stilaan begint te draaien. Daarmee willen we archeologisch geïnspireerde woonaccessoires tot in de huiskamer brengen. Ik heb daarover al leuke reacties gekregen, dus dat doet ook wel echt deugd. Het is wel noodzakelijk dat we bekend geraken bij het grotere publiek, aangezien we dat publiek echt nodig hebben. Verder is mijn doel gewoon om het goede werk verder te zetten en tijdens de groei ook leuke medewerkers vinden en leuke projecten te doen. Ik wil uiteraard ook een gevestigde naam zijn in de archeologie.”

Tekst & foto: Jilke Tielemans