Liesbeth Vermeylen ontdekte Lady Boss Netwerk

Olivander maakt straffe interieurs, meestal met een hoek af. Aan het roer van het Aarschotse bedrijf staat Liesbeth Vermeylen, een jonge onderneemster die haar omgeving mooier wil maken met blij, inspirerend design op maat. In 2020 volgde Liesbeth bij UNIZO het traject bedrijfsoptimalisatie maar omdat ze met Olivander in een stroomversnelling terecht kwam, zocht ze online naar een extra extern klankbord.   

Liesbeth Vermeylen: “Ik kom niet uit een ondernemersnest en dan word je toch best vaak geconfronteerd met dingen die je niet kent maar wel razendsnel op je afkomen. Op sociale media, las ik iets over het LABO-traject. De omschrijving van het traject en de combinatie van experten met andere ondernemers spraken me onmiddellijk aan.”  

Lena Laurent, projectbegeleider Ondernemersforum & events bij UNIZO: “Ons LABO-traject is relatief nieuw. Het staat voor Lady Bosses en is een verbindend netwerk voor ondernemende vrouwen. Elk LABO-traject is uniek, omdat de deelnemers samen het traject bepalen. De start ligt vast, maar de inhoud, de sprekers en workshops worden door de onderneemsters volledig zelf bepaald. Dat zorgt voor unieke en op maat gemaakte trajecten waar écht ingezoomd wordt op ieders noden en verwachtingen.  

Of het LABO-traject aanslaat? Lena: “We merken veel belangstelling en nieuwsgierigheid. De kracht van LABO zit hem in de intimiteit van het netwerk. Het is een echte safe space. Omdat iedereen ondernemersverhalen en inzichten deelt, laten de sessies toe om te verbinden en bij te leren van elkaar. Onze deelneemsters zijn onderneemsters die bereid zijn zich door anderen te laten inspireren, durven investeren in zichzelf en voor de nodige portie zelfzorg en groei gaan.  

Liesbeth: “Ik zou onmiddellijk opnieuw deelnemen als ik kan. Een andere set deelnemers zorgt voor een nieuwe groepsdynamiek en daardoor andere resultaten en learnings. Dat vind ik echt boeiend. Maar het is ook dé manier om je netwerk uit te breiden. En het feit dat het ‘onder vrouwen’ was vond ik best vernieuwend. Niet dat dat een must is, maar het is zeker wel een meerwaarde. De verhalen die in de groep gedeeld werden zijn erg ‘echt’ en eerlijk. Just tell it how it is, no sugar coating, daar houd ik wel van.”  

Lena: “De kleinschaligheid werkt en ‘delen’ wordt gemakkelijker. Er zijn steeds een tiental maar maximum 15 deelnemers. De eerste sessie is erg interessant, wanneer de thema’s bepaald worden en de klemtonen gelegd. Geen nood, om een compromis te vinden over de inhoud laten we ons begeleiden door iemand extern die ervoor zorgt dat we op het einde van de dag afkloppen op de te behandelen thema’s.  

Liesbeth: “Tijdens die brainstorm valt het op dat iedereen in hetzelfde ondernemersschuitje zit. Ondernemen is vallen en opstaan. Maar soms denk je dat je de enige bent die steeds weer recht krabbelt. Sociale media spelen daar een negatieve rol in. Want eens in gesprek, hoor je dat ieders realiteit helemaal anders is. We moeten af van het idee dat we het allemaal zelf moeten doen. Maar we moeten ons wél laten begeleiden.” 

De thema’s die aan bod komen zijn in elk LABO-traject verschillend. Zo gaat Liesbeth met haar groep gedurende 8 sessies verspreid over 10 maanden aan de slag met persoonlijke en professionele groei, een strategisch marketingplan, financiën onder controle krijgen, leiderschap en medewerkersbetrokkenheid, structuur en processen en zelfzorg.  

Liesbeth: “In onze groep smelten verschillende sectoren samen. Daardoor krijg je een echte kruisbestuiving. Al die verschillende brillen die naar je onderneming kijken en hun ervaring delen. Dat is een bron aan nieuwe inzichten. Je wordt ook gedwongen eens met een helikopterzicht naar het bedrijf te kijken waar je dagdagelijks in bezig bent en krijgt de kans om intensief en gefocust aan je zaak te werken en niet in je zaak. Dat doet deugd.” 

Meer info: 
www.unizo.be/labo_zemst
www.unizo.be/labo_aarschot

Foto: Kris Van den Bosch – Oofoto   Tekst: Liedewij Verbiest