Het nieuwe vervolgingsbeleid voor winkeldiefstallen
Een stap vooruit in de UNIZO-strijd tegen de straffeloosheid

Waarover gaat het?
Winkeldiefstallen vormen een ware plaag voor handelaars, maar blijven meestal onbestraft. Winkeliers doen zelfs vaak geen aangifte meer, omdat de politie zelden ter plaatse komt. En komt er toch een PV van, dan wordt dat meestal geseponeerd. Die straffeloosheid frustreert de handelaars, want ze verliezen er veel geld aan.

Hoe werkt het nieuwe vervolgingsbeleid?
Justitieminister Vincent Van Quickenborne lanceerde zopas een zogenaamd ‘lik op stuk’-beleid voor kleine (winkel)criminaliteit. Daardoor kan de politie bij aankomst op de plaats van de feiten meteen zélf een ‘onmiddellijke schikking’ voorstellen aan de winkeldief. Als de dief betaalt, vervalt de strafvordering. Betaalt hij niet, dan wordt er een PV opgemaakt dat naar het parket gaat.

Is dit volgens UNIZO nu dé oplossing?
UNIZO vecht al jaren voor een doortastende aanpak van winkeldiefstallen en vindt het belangrijk dat de minister hier nu met onmiddellijke ingang iets aan doet. Toch blijven er nog twijfels. Wat als de dief al weg is bij aankomst van de politie? En zullen de PV’s bij niet-betaling van de ‘onmiddellijke schikking’ dit keer effectief tot vervolging leiden?

Wat stelt UNIZO zelf als oplossing voor?
UNIZO ijvert al lang voor een gelijkaardig beleid als in Nederland, waarbij de handelaar aan een betrapte winkeldief zélf een minnelijke schikking kan voorstellen. Het bedrag van die schadevergoeding ligt wettelijk vast (momenteel €181). Stemt de dief in, dan hoeft de politie niet meer langs te komen. De vorige federale regering keurde door UNIZO voorgestelde regeling goed, maar ze ligt sindsdien in de koelkast. “Haal ze daar onmiddellijk weer uit!”, luidt het UNIZO-credo.

Het lik op stuk-beleid in 5 stappen

1.    Je betrapt een winkeldief op heterdaad.

2.    Je belt de politie.

3.    De politie stelt een onmiddellijke minnelijke schikking voor:

a.    De dief stemt in en betaalt (meteen of later). De strafvordering vervalt.
b.    De dief protesteert. Er wordt een PV opgesteld dat naar het parket gaat.

4.    Als ondernemer eis je de gestolen goederen terug (indien mogelijk), plus een schadevergoeding:

a.    De dief geeft de goederen in goede staat terug en betaalt de door jou voorgestelde schadevergoeding, in het bijzijn van de politie.
b.    De dief geeft de goederen in goede staat terug maar wil of kan geen schadevergoeding betalen (of is niet akkoord met de door jou voorgestelde schadevergoeding).
c.    De dief kan de goederen niet teruggeven (deels geconsumeerd…) maar vergoedt alle schade.
d.    De dief kan de goederen niet teruggeven en vergoedt de schade niet.

5.    Komt er ter plaatse geen akkoord over de schadevergoeding, of is er wél een akkoord maar betaalt de dief uiteindelijk niet, dan kan je een vordering instellen bij de burgerlijke rechtbank.

a.    De politie bezorgt u een kopie van de onmiddellijke minnelijke schikking, waarmee je voor de rechtbank kan bewijzen dat de diefstal plaatsvond.

5 diefstalpreventiemaatregelen die niets extra hoeven te kosten…

Er bestaan heel wat manieren om je zaak tegen diefstal te beveiligen: mechanische, elektronische… In de praktijk gaat het vaak om aanzienlijke investeringen. Er bestaan echter een aantal eenvoudige basisregels waarmee je het aantal diefstallen kan terugdringen, en die niets extra kosten. We zetten er 5 op een rij. (Lynn Jonckheere, juridisch adviseur UNIZO Studiedienst, copyright Dieter Telemans) 

  1. Verwelkom de klant met een ‘goeiedag’ en maak oogcontact. Zo weet hij dat je hem zag binnenkomen (en hem in de gaten houdt).
  2. Gedraagt de klant zich ‘vreemd’ of blijft hij wel erg lang ergens staan, vraag dan ‘Kan ik u helpen?’ De klant beseft opnieuw dat hij gezien wordt.
  3. Wijs alle medewerkers op die nood aan alertheid. Zorg voor een overzichtelijke zaak, met zo weinig mogelijk dode hoeken. Zo kan je ook met weinig ogen de zaak in de gaten houden.
  4. Plaats de kassa zo dicht mogelijk bij de uitgang en zorg dat producten niet te dicht bij de uitgang staan. Eén in-en uitgang volstaat overigens.
  5. Geef duidelijke informatie over de beveiliging van je zaak en de consequenties bij het overtreden van de huisregels. Plaats bijvoorbeeld waarschuwingsbordjes (‘Goederen meenemen zonder betaling is diefstal’, ‘Deze zaak staat onder politiebewaking’,…)