Vandaag nog in haar tweede jaar communicatie aan Hogeschool PXL, maar binnenkort heeft ze een hand in alle Vlaamse huishoudens. Student-ondernemer Juliette Allary startte in september 2020 Sweep Story op en straalt van ambitie. Om die ambitie kracht bij te zetten, volgde ze bij UNIZO Limburg het één-op-éénbegeleidingstraject online verkopen. “Het heeft mijn drive om te ondernemen alleen maar vergroot”, vertelt ze enthousiast.

Bij de start van de coronapandemie kluste Juliette bij in het professionele schoonmaakgroothandel van haar ouders. Voornamelijk B2B maar toen kwamen er ook heel wat particuliere aanvragen bij en dat zette de jonge onderneemster aan het denken. Om een lang verhaal kort te maken: ze richtte een eigen webshop op die draait rond organiseren, schoonmaken en beleving.

“Met Sweep Story bundel ik de hele journey van het huishouden. Met poestproducten, maar evengoed met geurkaarsen, make-up of textiel om nadien ook te genieten in je opgefriste woning. Daarnaast zet ik in op blogs en vlogs om de mensen tips & tricks en inspiratie mee te geven. Op die manier wil ik huishoudelijke taken aantrekkelijker en vooral makkelijker maken.”

Online uitblinken
Samen met het branding  & communicatie agency Opmerkelijk werkte Juliette een gloednieuw merk uit, maar om de online verkoop een boost te geven, wilde ze vooral zelf de touwtjes in handen houden. Zo gezegd, zo gedaan. Eind vorig jaar startte ze het traject online verkopen bij UNIZO Limburg.

“Het is een heel inspirerend verhaal: een student uit een familiebedrijf die de uitdaging aangaat om zelf te ondernemen”, vertelt ondernemersadviseur Dorien Dingenen. “De combinatie studeren en ondernemen is pittig, maar het was meteen duidelijk dan Juliette er volledig wou voor gaan. We hebben haar daarom meteen gematcht aan een digitale expert die de focus op het totale digitale plaatje heeft gelegd.”

Samen met de expert heeft Juliette heel to the point kunnen optimaliseren. “Ik heb concrete dingen opgestoken van hoe je beter scoort op Google, hoe je efficiënt een contentplan opstelt en hoe je aan e-mailmarketing doet. Ook de avatars waarmee ik werk – mijn Sweep Experts Gorgette, Cleanette, Odette en Ed –  spelen nu echt een hoofdrol in mijn online verhaal. En nog een goede les op het gebied van Google: ik gebruikte in mijn branding veel Engelstalige termen, maar met mijn doelpubliek in gedachte hebben we de vertaling naar Nederlands gemaakt om sneller online gevonden te worden. Logisch, maar iets waar ik nog niet bij had stilgestaan.”

Ook op persoonlijk vlak blonk het traject uit: “Ik heb zeer fijne mensen leren kennen, die me volledig steunen in mijn verhaal en ook aangeven dat ze bereikbaar blijven voor eender welke vraag. Dat geeft mij heel wat gemoedsrust.”

Stralende ambities
Het traject heeft de goesting bij Juliette een enorme boost gegeven en haar ambities verder aangescherpt. “Ik heb het gevoel dat ik nu helemaal mijn vleugels kan uitslaan. We weten niet wat de wereld ons gaat brengen, maar als ik groot Vlaanderen zou kunnen bereiken met de Sweep Story Lifestlye dan zou ik dat geweldig vinden.”

Eén ding staat al wel vast: naast het online verhaal opent Juliette tijdens de paasvakantie ook haar eigen pop-up in Peer. “Een testcase. Als dat goed gaat, zal ik de pop-up – die trouwens Sweepalicious Living zal noemen – misschien iedere zaterdag openen. En als ook dat blijft lopen, denk ik eraan om op termijn misschien met opruimcoaches te starten. Tegen dan zal ik wel bij UNIZO Limburg aankloppen voor een nieuw traject”, besluit Juliette al lachend.

Wil je net als Juliette Allary de toekomst van je onderneming een online boost geven? Wij nodigen je graag uit voor een vrijblijvend intakegesprek: stuur een e-mail naar begeleiding@unizo.be of bel naar 011 26 30 96.