Met de campagne 'Laat je inpakken in Limburg' maken de Provincie Limburg en UNIZO Limburg Limburgers warm om tijdens het eindejaar lokaal te shoppen. Limburgse handelaars en horeca staan garant voor een rijk aanbod, kwaliteit, persoonlijk advies en een professionele aanpak.

Gedeputeerde van Economie Tom Vandeput: “Met bijna 5.600 winkels en 3.300 horecazaken heeft Limburg een zeer divers aanbod aan handel en horeca. Daar mogen we trots op zijn. Het provinciebestuur doet heel wat inspanningen om gemeenten en handelscentra economisch te versterken en attractief te maken. Door de aanhoudende corona-golven kunnen de Limburgse handel en horeca met de feestdagen in het verschiet een extra duwtje in de rug gebruiken. De provincie Limburg heeft daarom in samenwerking met UNIZO Limburg een grootschalige promotiecampagne opgezet. Limburgs stijlicoon Jani Kazaltzis en de Limburgse presentatrice Virginie Claes zijn hiervoor het gezicht.”

De speciale editie van ‘Goesting in Limburg’ die vorige vrijdag bij Het Belang van Limburg is verschenen, brengt naast een selectie van shopadresjes - gekozen door de lezers, Virginie Claes en Hanne Troonbeeckx - ook een overzicht van streekspecialiteiten en inspiraties van bekende Limburgers. Momenteel loopt er ook een promotiespot op TV Limburg en de televisiezenders van Play. Het voorbije en komende weekend nemen we de kijker van TV Limburg met onze publireportages mee naar 4 Limburgse shoppingsteden: Hasselt, Genk, Sint-Truiden en Bilzen.

Bij het uitbreken van de coronacrisis nam het provinciebestuur reeds het initiatief om lokaal winkelen nog meer te promoten. “Handelaars begonnen met een webshop, terwijl de horeca overschakelde naar afhaalmaaltijden. We hebben die nieuwe initiatieven ondersteund via de website ‘ikkooplokaalinlimburg.be’. De Limburgers konden zo snel de webshops en afhaaldiensten in hun gemeente vinden.” De provinciale promotiecampagen past perfect in de Winkelhiercampagne van UNIZO. "Wie winkelhiert kiest er bewust voor om geld uit te geven in een handelszaak in de buurt. Je steunt niet alleen het ondernemerschap, maar zorgt er ook voor dat onze handelscentra aantrekkelijk blijven. Via sociale media en webshops geven de handelaars aan potentiële klanten ook een inkijk op hun aanbod. Die combinatie tussen on- en offline werkt en UNIZO steunt dan ook voluit die nieuwe trend", voegt Bart Lodewykx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg, toe.

"Winkelbeleving, contact met de winkelier, persoonlijk advies en een sterke service na verkoop maken lokaal shoppen meer dan de moeite waard", aldus gedeputeerde Tom Vandeput. “Als provinciebestuur ondersteunen we ook de Limburgse gemeenten op vlak van detailhandel. Samen met retailexperten stellen we een actieplan op om de handel in steden en gemeenten attractiever te maken. We bekijken welk type koper er naar de gemeente trekt, aan welk soort handel er een gebrek is, waar er leegstand is, wat de mogelijkheden zijn. We stellen samen met experts een actieplan op waarmee de gemeente aan de slag kan en voorzien bijkomende financiering voor bepaalde acties. Na de grote gemeenten rollen we het project ook uit in de kleinere gemeenten waar een handelskern aanwezig is. In de toekomst zetten we ook in op data. We zullen nog meer data verzamelen die gemeenten helpen om kernversterkende acties te ondernemen. Stel dat we op basis van gsm-gegevens weten waar de bezoekers in de handelscentra vandaan komen, dan kunnen gemeenten gericht promotie voeren. Of stel dat we merken dat bepaalde Vlamingen in Hasselt komen shoppen, dan kan Hasselt bijvoorbeeld in de media van die streek of provincie een toffe campagne lanceren. Voor een kleine gemeente is het te duur om die bepaalde data aan te kopen. Daarin dragen wij als provincie ons steentje bij, want data zijn de toekomst.”

Met de Limburgse promotiecampagne hopen de provincie en UNIZO Limburg veel Limburgers te kunnen bereiken en hen te overtuigen van de kwaliteiten die onze Limburgse handelaren, horeca-ondernemers en steden en gemeenten te bieden hebben.