Wie zegt dat een zaak met dove zaakvoerder niet gezellig kan zijn, is nog nooit in soepbar Sordo in Gent geweest. De goedlachse Christophe ontvangt ons met open armen en is hét levende bewijs dat een beperking of andere manier van communiceren helemaal geen issue hoeft te zijn om een zaak te openen. We praten, samen met een tolk Vlaamse Gebarentaal over de uitdagingen die hij in zijn zaak tegenkomt. 

Tekst: Maxime Dehulster - Foto: Geert De Rycke 

Christophe: “Sordo is vijf jaar geleden opgericht. Ik ging altijd heel graag naar Spanje omwille van de atmosfeer, de gezelligheid en de gastvrijheid van de mensen daar. Ik wilde dat warme gevoel, die gezelligheid hier in België ook introduceren en een plaats maken waar mensen warm onthaald worden en lekker kunnen eten.”  

Sordo klinkt Spaans, is de naam vanuit Spanje meegekomen? 

“Inderdaad, Sordo betekent doof in het Spaans. Veel mensen die de zaak binnenstappen, weten niet wat de naam betekent en worden dus verrast als ze binnenkomen, wat een goede zaak is. Mochten ze wel weten wat de naam betekent, zouden ze misschien twijfelen of zelfs helemaal niet binnenkomen.” 

Nochtans is het heel gemakkelijk om hier iets te bestellen. 

“Dat klopt, alles wat je kan bestellen staat op de muren afgebeeld in gebarentaal. Een kopje thee bestellen doe je door uit te beelden dat je een tas thee vast hebt en er een theezakje in dompelt, eenvoudiger kan niet. 

Als dove ondernemer een zaak uitbaten is wel een uitdaging, want veel mensen zijn bang of afwachtend. Het is net die mentaliteit die ik wil veranderen. Voor mij is het belangrijk dat iedereen die hier binnenstapt zich thuis voelt.” 

Waarom ben je begonnen met een begeleidingstraject? 

“Mijn boekhouder zei aan het begin van de coronacrisis dat ik iets moest veranderen in de zaak. Wat er dan precies moest veranderen was niet duidelijk, maar gezien ik een eenmanszaak ben had ik niet echt een sparringpartner waar ik ideeën mee kon uitwisselen. We deden wat opzoekwerk en kwamen bij het traject van Reboot Gent in samenwerking met UNIZO terecht.” 

Wat heb je tot nu al toegepast in je onderneming? 

“Vooral meer (online) zichtbaarheid. Zo hebben we bijvoorbeeld Whatsapp Business geïnstalleerd en de Instagrampagina verbeterd. Dit zijn voor mij twee belangrijke communicatiekanalen omdat er vooral met beeld en tekst gewerkt wordt. 

In de zaak zelf hebben we de menukaart en alles van de tafels weggehaald, zodat de interactie met de klanten maximaal is. Daarnaast hebben we ook naar nieuwe manieren gezocht om reclame te maken en heeft Liesbeth samen met mijn vaste tolk administratief geholpen door bijvoorbeeld het introduceren van Payconic.” 

Welke plannen mogen we in de toekomst van jou nog verwachten? 

“Ik wil vooral een mentor worden en zijn voor andere dove personen. Nu komen er al elke dag van de week verschillende personen helpen, maar een vaste extra persoon zou zeker welkom zijn zodat die ook een stukje administratie mee kan overnemen. Daarnaast wil ik ook meer inzetten op feestjes en groepen toeristen ’s avonds. Het leven terug opbouwen zoals het was voor de coronacrisis.”