'Lange rijen aan pop-up van populaire webshop Shein’, ‘Uren in de regen aanschuiven bij winkel van Shein’,… de krantenkoppen logen er niet om. De populaire en spotgoedkope webshop Shein opende een pop-up op de Meir in Antwerpen. Maar hoe duurzaam en ethisch is dit allemaal?

Er is een generatie jongeren opgestaan die zich bewust zijn van de grenzen van onze planeet. Klimaat is voor velen van hen een bezorgdheid. Toch vinden we het normaal dat dezelfde jongeren dag in dag uit bestookt worden met producten die zondigen tegen deze gedeelde zorg. Meer nog, achter deze goedkope modieuze kledingstukken schuilt een model dat enkel kan werken op basis van uitbuiting, afval en slechte kwaliteit.

De toekomst van onze economie ziet er als volgt uit volgens SHEIN:

  • Creatief en intellectueel eigendom zijn onbestaande. Beter snel en slim gepikt dan zelf bedacht.
  • Schadelijke chemische stoffen en microplastics krijgen een vrijgeleide en we zwijgen er in alle talen over.
  • Arbeidsomstandigheden die de wetgeving niet naleven mogen geen barrière vormen om geld te verdienen.

“Het proces om een jaar lang nieuwe polyester te maken, levert dezelfde hoeveelheid CO² op als 180 kolencentrales”

Het is duidelijk dat rond de meest schadelijke aspecten van hun bedrijfsvoering het bedrijf kiest voor de ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’ – strategie. En alhoewel SHEIN beweert duurzaamheid hoog in het vaandel te plaatsen, durven wij daar toch vraagtekens bij zetten. De zogenaamde duurzaamheid van SHEIN bestaat uit het doneren van kleren aan organisaties met het oog ze niet op de vuilnisbelt te laten belanden. We zitten in een stroom waarin 70% van de kleding het amper een seizoen volhoudt. Bovendien wordt er heel vaak gekozen voor polyester. Het proces om een jaar lang nieuwe polyester te maken, levert dezelfde hoeveelheid CO² op als 180 kolencentrales, dat is ongeveer 700 miljoen ton CO² per jaar. De gerecycleerde stoffen die ze vandaag gebruiken zijn eigenlijk niet noemenswaardig beter dan nieuw polyester of schieten hun doel voorbij door het grote volume dat geproduceerd wordt. Hoe je het ook draait of keert: de stoffen die ze gebruiken zijn zo goed als niet recycleerbaar. Meng je ze daarenboven met afbreekbare vezels, dan maak je het probleem enkel groter.

De duurzaamheidsclaim dat ze maar een beperkt aantal items van elk product maken, is echt nonsens en greenwashing van de bovenste plank. Zeker als je weet dat ze 150.000 nieuwe items in hun webshop toevoegden in 2020. In maart 2021 lanceerden ze voor vrouwen 2.000 nieuwe producten per dag.

Een rijk gevuld leven bestaat niet uit het vullen van kasten met rommel. Bij onze noorderburen hebben ze al een snelwijzer koopverslaving aangemaakt voor hun afkickcentra. Laat ons een kat een kat noemen, het is niet enkel SHEIN die in dit bedje ziek is. Er zijn wel meerdere spelers in de markt die vandaag niet wakker liggen van morgen. De slow-fashion movement toont dat het anders kan. Ondernemers zoals bijvoorbeeld Abelone Willhemsen of Jolien Lauwens tonen dat een kledingstuk niet dient om snel weggegooid te worden, maar om gekoesterd te worden en herinneringen mee te maken.

Bronnen

https://www.projectnetzero.co.uk/2021/02/the-price-of-fast-fashion-polyesters-carbon-footprint-equivalent-to-180-coal-fired-power-stations/

https://cosh.eco/nl/brand/is-shein-duurzaam

https://www.linda.nl/lifestyle/mode/shein-goedkoop-populair-online-kleding/

Tekst: Stéphane Vanden Broeck