We merken dat bepaalde speerpunten herhaaldelijk naar boven komen tijdens de brainstormsessies bij onze lokale ondernemersverenigingen. Onze belangenbehartiger Karo Janssens neemt in ieder UNIZO Magazine, tot aan de lokale verkiezingen, een speerpunt onder de loep. In het magazine van april is dat “Respect voor ondernemers’.

Reeds een jaar geleden heeft UNIZO haar leden ondervraagd over hun tevredenheid met betrekking tot de gemeentelijke dienstverlening en de samenwerking met het gemeentebestuur. Uit deze bevraging blijkt dat slechts 56% van de ondernemers min of meer tevreden is, terwijl ruim 48% niet weet waar ze terecht kunnen met vragen over ondernemen. Deze resultaten zijn geen diepe teleurstelling, maar zeker ook geen reden tot grote vreugde. Het wordt duidelijk dat er voor veel lokale besturen nog werk aan de winkel is om hun stad of gemeente meer 'ondernemersvriendelijk' te maken.

Uit onze brainstormsessies is gebleken dat respect voor ondernemers de hoogste prioriteit heeft. Dit respect vertaalt zich in de eerste plaats in de aanstelling van een voltijds ambtenaar lokale economie (ALE). Een ALE fungeert als het eerste aanspreekpunt voor ondernemers binnen de gemeente. Waar deze functie ontbreekt of slechts deeltijds wordt ingevuld, zien we dat de tevredenheid van ondernemers ten opzichte van hun stad of gemeente afneemt.

Daarnaast ervaren veel ondernemers frustratie wanneer beleidsbeslissingen boven hun hoofden worden genomen die hen rechtstreeks beïnvloeden. Een algemene oproep om beter, proactiever en gerichter te communiceren met en over ondernemers staat dan ook met stip op de tweede plaats.

Er wordt vaak opgemerkt dat ondernemers buiten de handelskernen, in deelgemeenten of districten, stiefmoederlijk worden behandeld tijdens overlegmomenten. De locatie van een onderneming mag geen belemmering vormen om actief deel te nemen aan het debat.

Uit de vraag naar meer respect voor ondernemers vloeit ook de vraag naar een eerlijke fiscaliteit voort. Maar liefst 60% van de ondervraagde ondernemers is van mening dat ze geen waar voor hun geld krijgen, als ze al weten waar hun belastinggeld naartoe gaat. Een algemene oproep voor meer transparantie klinkt dan ook luid.

Wanneer we spreken over transparantie, kan de aanbesteding van overheidsopdrachten niet onbesproken blijven. Slechts 54% van de relevante partijen wordt aangesproken door hun eigen gemeente of stad. Er heerst het gevoel dat deze opdrachten niet transparant, duidelijk of haalbaar lijken. De administratieve rompslomp vormt een grote drempel voor lokale ondernemers om deel te nemen aan deze aanbestedingen. Het stemt veel ondernemers dan ook ongelukkig te zien dat opdrachten vaak naar bedrijven aan de andere kant van het land gaan.

Het is duidelijk dat er vanuit ondernemersperspectief belangrijke aandachtspunten zijn voor de komende lokale verkiezingen. Het is nu aan de lokale besturen om deze signalen serieus te nemen en concrete stappen te ondernemen om het ondernemersklimaat in hun gemeente te verbeteren.