AccountingTeam is een accountantskantoor met een heldere missie: eenmansbedrijven en vennootschappen dagelijks met raad en daad bijstaan zodat ze succesvoller kunnen ondernemen. De onderneming heeft dus een vergelijkbare drive als UNIZO. Carl Van Dyck, Directeur UNIZO provincie Antwerpen, sprak met gedelegeerd bestuurder van AccountingTeam Philip Van Dijck over o.a. ondernemerschap, digitalisering en de actualiteit. 

Carl: Laten we teruggaan in de tijd, Philip. Hoe ben je ondernemer geworden? 

Philip: “Heel eerlijk? Toeval. Het ondernemersbloed zit alleszins niet in onze familie. Na mijn studies TEW en een jaar Vlerick ben ik een carrière begonnen bij de Generale Bank, nu BNP Paribas Fortis. Ik heb daar een universitaire stage kunnen genieten op diverse departementen waaronder de kredietafdeling, om nadien door te groeien eerst als accountmanager in de Antwerpse haven en nadien tot groepsdirecteur voor een 8-tal agentschappen van de bank. Tijdens die periode kreeg ik een voorstel van een klant die toen in mijn portefeuille zat. De eigenaar van het toenmalige Team – een accountancykantoor – vroeg me om algemeen directeur te worden van zijn bedrijf, dat toen in een overname zat van een fiduciaire. Ik was toen 35 jaar. In 2006 en 2008 nam ik met mijn vennoten de aandelen over.”  

Carl: En waarom ben je toen gesprongen in het onbekende? 

Philip: “Ik heb op dat moment mijn buikgevoel gevolgd. Ik had een mooie carrière bij de bank kunnen uitbouwen, maar iets in mij zei dat ik dit moest doen. Sowieso was ik al geïnteresseerd in ondernemen en cijfers. Ik hou van de analyse die erbij komt kijken. Niet als accountant, want dat is echt een specialisatie, maar als generalist. Vanuit mijn helikopterview wil ik een toegevoegde waarde betekenen voor ondernemers. Mensen met mijn profiel geven een andere schwung aan accountantskantoren.”  

Carl: Waar lig jij als ondernemer wakker van? 

Philip: “Ik lig nergens wakker van, echt. Ik pak de problemen aan wanneer ik ze kán aanpakken. Dan zie ik wel hoever ik geraak. Ik ben nog voetballer en trainer geweest en heb toen geleerd dat niemand je iets kwalijk kan nemen als je je uiterste best gedaan hebt. ’s Nachts kan ik niets oplossen dus dan kan ik maar beter slapen. Mijn vennoten werken met dezelfde mentaliteit, ook al zijn er wel degelijk heel wat zaken om over wakker te liggen. Je draagt een verantwoordelijkheid voor 40 gezinnen. We zitten allemaal op hetzelfde schip en dat moet je goed kunnen sturen zodat het geen Titanic wordt. Dat betekent dat we wendbaar beslissingen moeten kunnen nemen. En zo zijn we ook met de jaren geëvolueerd.”  

Filip: "Ik lig nergens wakker van, echt.” 

Carl: Over naar AccountingTeam. Op welke doelgroepen focussen jullie zich? 

Philip: “We bekijken onze doelgroepen als een piramide. Een hele brede basis wordt gevormd door eenmansvennootschappen. Dat zijn vaak ondernemers met een specialisatie zoals dokters, managers en consultants. Wij helpen bij hun fiscale optimalisatie en vermogensopbouw. Boven die basis heb je kmo’s uit allerlei sectoren met twee tot een paar honderd werknemers. Ook als het bedrijf een eigen CFO heeft, kunnen wij een belangrijke rol spelen als financieel adviseur.”  

Carl: En hoe proberen jullie het verschil te maken in de markt? 

Philip: “Wij kiezen al zo’n twintig jaar voor een proactieve aanpak. Dat heeft geleid tot een erg tevreden en trouw cliënteel. Elke klant krijgt een dossierbeheerder, een teamleader en een vennoot die zijn handtekening zet. Zo krijgt elke klant vanuit verschillende invalshoeken advies. Die knowhow wordt enorm geapprecieerd. We blikken met hen terug  maar kijken vooral vooruit. Waar wil de ondernemer naartoe? Hoe zit het met privé-investeringen? Zit de verloning nog goed? Enzovoort. Hoe hoger we gaan in onze piramide, hoe vaker we overlegmomenten organiseren. Het enige wat we onze klanten vragen, is dat ze correct - en liefst digitaal - alle documenten tijdig aanleveren zodat wij ons werk goed kunnen uitvoeren.” 

Carl: Je vermeldt het al: digitalisering. Is dat een heet hangijzer in de sector? 

Philip: “Absoluut. Het maakt ons werk efficiënter maar er is ook een serieus prijskaartje aan verbonden. Klanten denken soms dat onze dienstverlening hierdoor goedkoper moet kunnen, maar dat is niet waar. De kostprijs van IT en software blijft stijgen, maar op termijn rendeert het. Er komt bijvoorbeeld meer ruimte vrij bij onze medewerkers om advies te verlenen en onze groei op te vangen. Want daar draait het toch om: de ondernemer, die steeds kritischer wordt, dagelijks op zijn wenken bedienen. Dat maakt ons niet goedkoop, maar kwaliteit is altijd zijn geld waard. Met meer dan veertig man in dienst hebben wij ook voldoende body om de uitdagingen op het vlak van digitalisering en automatisatie op te vangen.” 

Carl: Even een blik op de toekomst. Merk jij een grote bezorgdheid bij je klanten? 

Philip: “Onze klanten zijn stuk voor stuk gezond. Daar hebben ze hard voor gewerkt, maar we hebben hen ook goed begeleid. Want door winsten te reserveren, bouw je een buffer op voor crisisjaren. Toch staat er ons wat te wachten: de naweeën van COVID-19, de energiecrisis, de inflatie en stijgende rentevoet … Een proactieve aanpak zal des te belangrijker zijn en daar dragen we graag ons steentje toe bij, onder andere via simulaties.”   

Carl: Tot slot, waarom geloof je in het partnership met UNIZO? 

Philip: “We engageren ons graag voor iets waar we zelf achter staan. Ik voel dat we dezelfde drive hebben om ondernemers vooruit te helpen. Ik denk ook dat wij, gezien onze expertise, een toegevoegde waarde kunnen zijn voor de leden van UNIZO. Andersom kunnen we ook veel van jullie leren wat betreft ondernemerschap en KMO-adviesverlening. We hebben er veel goesting in. Laten we van ons partnership een succes maken!” 

Interview: Carl Van Dyck en Jilke Tielemans 

Tekst: Anthony Samson 

Foto: AccountingTeam