Tot 30 juni 2022 zullen chauffeurs met een dieselwagen Euro 4 geen boete ontvangen als ze Brussel binnenrijden. Diesel Euro 4 wagens waren vanaf 1 januari 2022 niet meer toegelaten binnen de Brusselse lage-emissiezone (LEZ). Maar lange levertijden van nieuwe auto’s liggen aan de basis van dit uitstel. Als oorzaak is er uiteraard de oorlog in Oekraïne, wereldwijd de belangrijkste leverancier van grondstoffen voor het maken van microchips.

Het uitstel kwam er nadat UNIZO en andere organisaties, via Brupartners (de economische en sociale raad voor het Brussels Gewest), aan de Brusselse regering had gevraagd om auto-eigenaren meer tijd te geven om een nieuwe auto aan te schaffen. Veel ondernemers hadden wel al een nieuwe wagen besteld, maar de verstoring van de productieketen door het tekort aan microchips leidde tot extreem lange levertijden.

Aangezien de vertragingen bij de leveringen van nieuwe voertuigen, die eigenaars van EURO 4-voertuigen (die onder het verbod in 2022 vallen) vóór 1 januari 2022 hebben besteld, nog steeds aanhouden, stelt de Brusselse Regering voor om deze ondernemers een uitzonderlijke ontheffing te verlenen die loopt tot en met 31 december 2022. Deze eigenaars zullen dus niet worden beboet of gewaarschuwd voor een inbreuk op het verbod om de LEZ binnen te rijden met een EURO4-wagen. De controle zal worden uitgevoerd op basis van de registratie van het voertuig en de door de eigenaar opgegeven datum van bestelling of de bestelbon. De voorlopige informatie staat op www.lez.brussels

De ondernemers die dus in aanmerking komen, zullen vanaf 11 juli via Fiscaliteit.Brussels de vrijstelling kunnen aanvragen. 

Het Brussels Gewest heeft specifieke premies voorzien voor ondernemers die hun bedrijfswagens vervangen om zich aan te passen aan de verstrengingen van de Low Emission Zone.