Weekend van de Klant officieel gestartHet afgelopen Weekend van de Klant, een initiatief van UNIZO, UCM en Comeos, waarbij handelaars hun klanten bedanken voor hun vertrouwen door hen extra in de watten te leggen, was andermaal een succes. Deze zondag werd een stijging van 17% van het aantal transacties genoteerd ten opzichte van dezelfde zondag vorig jaar.

Ruim 14.000 handelaars hadden zich ingeschreven voor de zesde editie van Het Weekend van de Klant.  Het weekend was feestelijk gestart in Hasselt en Waver, de twee gaststeden van deze editie.

Lees hier het volledige persbericht over het succes en het aantal elektronische betaaltransacties tijdens het Weekend van de Klant...

“Zeker in woelige tijden zetten we onze klanten centraal en leggen we ze extra in de watten. We roepen iedereen dan ook op om langs te gaan bij je favoriete handelaars en te genieten van het jaarlijks feestelijk winkelweekend.” Met die boodschap lanceerden Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, en Klaas Soens, Head Comeos Vlaanderen, zaterdagochtend het zesde 'Weekend van de Klant', in Hasselt, de gaststad voor dit jaar. Burgemeester Steven Vandeput gaf er het officiële startschot en ook Vlaams minister van Economie Jo Brouns kwam de handelaars een hart onder de riem steken. Ook langs Franstalige kant luidde men in Waver het Weekend feestelijk in.

Tijdens het Weekend van de Klant willen handelaars hun klanten bedanken voor het vertrouwen. Duizenden winkeliers (zelfstandigen en ketens), maar ook horecazaken, kappers en schoonheidsspecialisten, bankkantoren, reisbureaus, … verrassen hun klanten met een cadeautje of leuke actie.

Je kan het ganse verloop van het Weekend (her)bekijken op onze sociale mediakanalen.

En uiteraard op onze provinciale en lokale UNIZO-mediakanalen!

Vlaams Economieminister Jo Brouns tijdens het Weekend van de KlantMinister van Economie Jo Brouns:  “Het doet mij veel plezier om hier vandaag in Hasselt het startschot te mogen geven voor het zesde Weekend van de Klant, waaraan liefst 14.000 handelaars deelnemen. Dat is een enorm succes. De overgrote meerderheid van de consumenten winkelt het liefst dicht bij huis. En terecht. Dat is niet alleen een garantie op kwaliteit en persoonlijke service, een bloeiende lokale handel is ook essentieel voor een bruisende en gezellige stads-of dorpskern. En dat is precies waar ik op Vlaams niveau ook als minister van Economie graag aan meewerk, onder andere met de Profploeg, die ook in Hasselt aan de slag is gegaan om de stadskern verder te versterken.”

Steven Vandeput, burgemeester Hasselt: “Ik ben fier dat Hasselt de gaststad is voor dit Weekend van de Klant. Als shopping- en belevingsstad pur sang kunnen onze middenstanders alle registers opengooien. Het stadsbestuur werkt samen met die middenstand keihard om de vele hedendaagse uitdagingen aan te gaan. In een retailmarkt waarin persoonlijke dienstverlening en de totale shopbeleving steeds meer aandacht vereisen, zijn speciale initiatieven en leuke ‘out-of-the-box’-ideeën erg welkom. Hiermee hopen we de consument te verrassen, te mobiliseren en te overtuigen van de meerwaarde die shoppen in ‘real life’ wel degelijk nog heeft. Ook deze zesde editie van het Weekend van de Klant zet die gedachte nog eens extra in de verf. En dat kunnen we alleen maar ten volle ondersteunen.”

Bevraging bij 1.600 consumenten
De inflatie en de huidige energiezorgen hebben een impact om het koopgedrag. De consument koopt prijsbewuster en kiest meer voor kwaliteit en duurzaamheid. Bij de Vlaming is de (elektrische) fiets een opvallend populair vervoersmiddel en elektronisch betalen verdringt cash. Dat blijkt uit een zopas afgeronde consumentenenquête via Checkmarket van UNIZO, Comeos en UCM.
 
Danny Van Assche tijdens het UNIZO Startevent 2022Prijsbewust en liefst dicht bij huis
Klaas Soens van Comeos Vlaanderen en Danny Van Assche van UNIZO: “De consument is prijsbewust. 65 procent zegt door de inflatie en hoge energiekost minder te gaan shoppen, of minder uit te geven. Dat is een uitdaging waar onze handelaars voorstaan. De huidige hoge energieprijzen en inflatie spelen hier zeker in mee.  Met het Weekend van de Klant willen we die band tussen de handelaar en de klant versterken en de consument dat extra zetje geven om hun favoriete winkels te bezoeken en ook nieuwe te ontdekken.”

61 procent van de bevraagden zegt sinds corona het liefst kort bij huis te winkelen en 67 procent van de bevraagden koopt zeer bewust meer lokale en duurzame producten. De helft geeft zelfs aan hier meer voor te willen betalen.

Gepeild naar wat de consument het beste belevingsgevoel geeft in de winkel staan het verkrijgen van kortingen op de favoriete producten en het gebruik van de getrouwheidskaart om leuke extra’s te scoren met stip op één. Naast het prijsbewuste scoort het gezellig shoppen met het gezin heel hoog. Een troef waar handelaars mee kunnen uitpakken. Dat bewijzen ze tijdens het Weekend van de Klant.

“De gezelligheid van onze winkelstraten en de mooie mix van het aanbod maakt dat samen gaan shoppen een fijne gezinsactiviteit is. Bij maar liefst een derde van de consumenten is het belevingsgevoel om samen met het gezin te winkelen een bepalende factor. Ook het kunnen genieten van een proevertje of drankje en het persoonlijk advies in de winkel scoren hoog ”, aldus Danny Van Assche en Klaas Soens.
 
20 procent shopt liefst met de fiets
Voor de Vlaming vormen Antwerpen, Gent, Brugge, Hasselt en Leuven de top vijf van favoriete shoppingsteden. Bij het winkelen is een goede bereikbaarheid de belangrijkste verwachting. Ook netheid en veiligheid, voldoende en betaalbare parking, een gezellige winkelsfeer en een goede mix van zelfstandigen en ketens zijn wensen die hoog scoren.

Het meest gebruikte vervoersmiddel in Vlaanderen is nog steeds de auto (59 procent), liefst een vijfde verkiest de (elektrische) fiets en 9 procent gaat het meest te voet winkelen. Het openbaar vervoer scoort bedroevend laag. Slechts 1 Vlaming op 10 verkiest het openbaar vervoer om te winkelen.  Opmerkelijk  aan Franstalige kant is de hoge score van de auto (81%). Amper 3 procent verkiest in Wallonië de fiets om te shoppen.

“De lage score voor het openbaar vervoer bewijst dat extra investeringen noodzakelijk zijn om een volwaardig alternatief te bieden voor de auto. Voor een bloeiend handelscentrum te hebben is voldoende parking en een vlotte bereikbaarheid dan ook essentieel”, zo zeggen Danny Van Assche en Klaas Soens.  
 
Elektronisch betalen is king
Vroeger was het ondenkbaar, maar vandaag heeft al 12% nooit cash op zak tijdens het shoppen. Nog eens 16 procent heeft minder dan twintig euro op zak. Kijken we naar jongeren (-25 jaar) dan geeft zelfs de helft aan quasi geen cash meer te gebruiken.
Elektronisch betalen boomt en is cashgeld nu volledig aan het verdringen. Het overgrote deel van de consumenten, 86 procent, verkiest om digitaal te betalen. De klassieke betaalterminal blijft daarbij het populairst, gevolgd door contactloos betalen. 65 procent zegt nu meer contactloos te betalen dan vorig jaar. De bankkaart blijft hierbij duidelijk op nummer 1 staan (87procent), maar ook 13 procent  geeft aan de ‘Payconiq by Bancontact’ app te gebruiken. Mobiele apps scoren nog relatief laag, maar geraken intussen wel meer en meer ingeburgerd.
 
Nathalie Vandepeute, CEO Bancontact Payconiq Company: “Steeds meer mensen betalen vandaag mobiel. In augustus rekenden we bijna 2 miljoen keer mobiel af met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die Payconiq heeft geïntegreerd in een winkelpunt. Tijdens het Weekend van de Klant moedigen we dan ook klanten aan om lokaal te winkelen bij hun favoriete handelaars en daarbij mobiel te betalen voor een vlotte winkelervaring. Het is snel, makkelijk en veilig voor zowel de consument als de handelaar.”

Je kan intussen ook met maaltijdcheques betalen via de Payconiq by Bancontact app. Een kwart van de bevraagden is hiervan op de hoogte. De maaltijdcheque blijft populair en vertegenwoordigt voor één op de drie handelaars 10 procent van de omzet. Het is een veilig voedingsbudget voor consumenten om de koopkracht te beschermen.