Melanie Deblanc (GIGHOUSE) ontmaskert de meest gehoorde clichés over werken met externe professionals.

Het aantal freelancers zit in de lift. Maar de opdrachtgevers? Die laten soms nog op zich wachten. Melanie Deblanc legt uit hoe freelanceplatform GIGHOUSE de argwaan van bedrijven wegneemt en waarom een freelancer ook voor jouw onderneming de ideale oplossing kan zijn.

Tekst: Lucas Medaer - Foto: Wouter Tijtgat (DoubleYou Pictures)

The usual suspects

Werkt er bij jullie op kantoor ook een Myriam? Zo’n collega die met veel plezier het werk opneemt dat niemand anders ziet zitten? “Wie zorgt voor de lay-out van deze PowerPoint?” Vraag maar aan Myriam. “Wie schrijft deze speech?” Perfect voor Myriam. “Wie kuist de kooi van de leguanen?” Da’s nu echt iets voor Myriam.

Het valt op hoeveel bedrijven vandaag nog steeds liever Myriam inschakelen, dan een externe professional. Want freelancers zijn te, te – ja, te wat eigenlijk?

“We horen van alles. Dat freelancers te duur zijn. Dat ze met bedrijfsgeheimen gaan lopen. Dat ze niet trouw zijn. Het zijn de klassieke argumenten.” Melanie Deblanc van GIGHOUSE, het digitaal platform dat freelancers aan opdrachtgevers koppelt, laat het niet aan haar hart komen. Met een grote glimlach vertelt ze hoe zij en haar collega’s nog vaak te maken krijgen met vooroordelen. “Nochtans kunnen we al die argumenten perfect weerleggen: als je het op jaarbasis bekijkt en de sociale werkgeversbijdragen, betaald ziekteverlof en eindejaarspremie meerekent, dan zijn freelancers net goedkoper dan vaste werknemers. En dat ze niet trouw zijn? Alsof vaste werknemers tegenwoordig hun contract met bloed ondertekenen en tot aan het eind van hun dagen bij één werkgever blijven.”

Powered  by people

Melanie stampte GIGHOUSE in 2020 mee uit de grond. Omdat ze een gat in de markt zag: websites waarop bedrijven zoekertjes konden plaatsen om in contact te komen met freelancers waren er in overvloed, maar een platform waarbij HR professionals project per project de juiste freelancer aan de juiste opdrachtgever koppelen, neen, dat bestond nog niet. En net daarin zat volgens haar een kans om de schroom van veel bedrijven tegenover freelancers weg te nemen. “Wij zijn een digitaal platform, maar dan wel ‘powered by people’: onze mensen blijven tijdens elke fase van het proces achter de schermen over de kwaliteit waken.”

Zo wordt elke freelancer die zich aanmeldt op het platform eerst uitgenodigd voor een screening van 30 tot 45 minuten. Tijdens dat gesprek worden de vaardigheden en referenties van de kandidaat gecheckt: ‘Hoe lang ben je al freelancer?’, ‘Welke opdrachten heb je al gedaan?’, ‘Welke skills heb je?’ Enkel wanneer de recruiter overtuigd is van diens kwaliteiten, wordt de freelancer daadwerkelijk opgenomen in de database. “Zo hebben we de afgelopen jaren een stevige database van 11.000 gevalideerde freelancers bij elkaar gesprokkeld.”

Wanneer er dan een vacature binnenloopt, gaan Melanie en haar team aan de slag. Eerste stap: de opdrachtgever contacteren. “Net omdat we zo’n belang hechten aan kwaliteit, willen we zeker zijn dat er niet enkel een klik is op het vlak van vaardigheden, maar ook op het vlak van waarden”, legt Melanie uit. “Daarom vragen we steeds in welke bedrijfscultuur de freelancer terecht zal komen. Zo kunnen we iemand voorstellen die matcht met het team.”

Zit er bij die gigantische groep van 11.000 freelancers toch niemand die én beschikbaar én de juiste skills heeft, dan spreken Melanie en haar team hun netwerk aan (‘Ik zie dat jij niet kan, maar ken je eventueel iemand die wel beschikbaar is?’)  of beginnen ze te headhunten op kanalen als LinkedIn. Het is dus niet zomaar een kwestie van op de knop duwen en de ideale kandidaat verschijnt. “I wish!”, lacht Melanie “Maar de juiste freelancer aan de juiste job koppelen, vergt intensief zoekwerk.”

First cure, then pay

Kan de terughoudendheid om met freelancers te werken ook verklaard worden door de angst voor verborgen kosten van platforms zoals GIGHOUSE? Melanie: “Wij werken volgens het ‘First cure, then pay’ principe. Dat betekent dat onze diensten gratis zijn: het eventueel pimpen van je vacature, het headhunten van de juiste freelancer,… Pas als je besluit met iemand in zee te gaan, rekenen we gedurende de eerste 175 dagen van de opdracht 24% broker fee aan, bovenop het loon van de freelancer.”

“We zijn daar heel transparant in. Da’s ook nodig, willen we terughoudende bedrijven overtuigen om toch met freelancers in zee te gaan. Weet je, onbekend maakt onbemind. Da’s de voornaamste reden dat bedrijven niet durven springen: het gebrek aan kennis. Vergelijk het met uitzendarbeid: in de jaren ’90 stonden mensen daar ook argwanend tegenover. Maar vandaag is er geen enkel bedrijf dat nog weigert met interims te werken.” Bij GIGHOUSE zijn we ervan overtuigd dat het ook met freelancers zo zal gaan.

Nooit ziek

En hoe reageren bedrijven die na lang aarzelen dan toch de sprong wagen? “Zeer positief”, zegt Melanie. “Vaak horen we: ‘Freelancers brengen meer dan enkel hun vaardigheden mee.’ En inderdaad, omdat ze al in zoveel bedrijven zijn geweest, zoveel verschillende sectoren hebben gezien en aan uiteenlopende projecten hebben meegewerkt, beschikken freelancers vaak over een helikopterperspectief. Ze komen met creatieve ideeën, nemen initiatief en kunnen terugvallen op een groot netwerk. Wat ook vaak gezegd wordt: het zijn mensen die gemotiveerd zijn. Freelancers zijn quasi nooit ziek, want een dag niet gewerkt, is een dag niet gefactureerd.”

Dus hoewel er nog werk is, zijn de ervaringen ook in Vlaanderen doorgaans positief. Betekent dat ook dat de argwaan snel zal omslaan in vertrouwen? In Nederland is het fenomeen ‘zzp’er’ (‘zelfstandige zonder personeel’) alvast goed ingeburgerd. En volgens Melanie zal Vlaanderen snel volgen. “De war for talent is beslecht. En talent has won. De krapte op de arbeidsmarkt zal niet afnemen. Wie dus uitsluitend met vast personeel blijft werken, zal de vacatures niet ingevuld krijgen. Staar je dus niet blind op die opdrogende poule van vaste werknemers, terwijl je ook kunt vissen in een andere vijver: die van de freelancers. Het enige verschil is de contractvorm. En ook de contracten regelen wij, dus daar moet je je ook al niets van aantrekken!” (lacht)

Het Freelance Focus rapport 2024 wordt voorgesteld tijdens de Freelancer Summit op 17 oktober in Gent. Wil je erbij zijn? Surf dan naar freelancersummit.be en grijp je ticket!

Freelancer Summit

No more Myriam: 5 redenen om een freelancer aan boord te hijsen.

Zelf ook nog wat twijfels over freelancers? Stap over je vooroordelen en ontdek de voordelen.

  1. Het zijn plantrekkers: Freelancers hebben een ondernemende mindset. Ze werken niet van 9 tot 5, maar totdat het werk af is.
  2. Ze barsten van verrassende ideeën: Iemand van buiten je organisatie brengt vaak een verfrissende manier van denken met zich mee.
  3. Ze werken op basis van een heldere offerte: Freelancers duur? Je weet op voorhand hoeveel ze je zullen kosten en kunt dan ook perfect aan budgetplanning doen.
  4. Je bouwt een netwerk uit: Veel werkgevers bouwen een langetermijnrelatie op met de freelancers die voor hen werken. Bovendien leer je via hen ook andere freelancers kennen, met andere nuttige skills.
  5. Ze zijn met veel, sollicitanten met weinig: De arbeidsmarkt blijft erg krap. Wie blijft vasthouden aan één type contractvorm, maakt het zichzelf nodeloos moeilijk.

Freelancers brengen meer dan enkel hun vaardigheden mee.

Melanie Deblanc (GIGHOUSE)
UNIZO-ledenvoordeel

Wil je als UNIZO-lid een freelancer inschakelen via het GIGHOUSE-platform? Stuur een berichtje naar info@gighouse.be en geniet van 5% korting, tot eind dit jaar!

www.gighouse.be