Ook deze maand hebben we bij UNIZO niet stilgezeten om de belangen van onze ondernemers te behartigen. Zowel op nationaal, provinciaal als op lokaal niveau hebben we via ons lobbywerk de belangen van onze ondernemers weten te verdedigen:

  1. Op nationaal niveau

Activering van 60-plussers moet een van de speerpunten zijn in arbeidsmarktbeleid

Om meer 60-plussers aan de slag te krijgen wijst UNIZO ook op de nood aan het versterken van de competenties met een hogere opleidingssteun, de re-integratie van langdurig zieken, een hervorming van het pensioenstelsel, focus op werkbaar werk en een versterkte jobmobiliteit. UNIZO roept de VDAB  op om het sociaal akkoord van 2022 goed uit te voeren.  Er is een tekort op de arbeidsmarkt, voor elke werkzoekende moet een aanbod voorzien worden ongeacht de beschikbaarheid.  VDAB heeft recent in haar bestuursorganen beslist dat er extra focus zal worden gelegd op 55 plussers. Het is nu aan VDAB en haar bemiddelaars om dit versterkt in te zetten.

 

Integraal Handelsvestigingsbeleid (IHB)

UNIZO pleit voor een herziening van het Integraal handelsvestigingsbeleid (HIB) van Vlaanderen dat moet zorgen voor een duurzaam en evenwichtig winkellandschap met aandacht voor leefbaarheid, mobiliteit en ruimtelijke ordening . Enkele specifieke punten die UNIZO naar voren brengt zijn:

  • Nood aan een betere afstemming tussen het integraal handelsvestigingsbeleid en andere beleidsdomeinen, zoals ruimtelijke ordening, mobiliteit en toerisme.
  • een transparanter vergunningensysteem voor grootschalige winkelprojecten, met duidelijke criteria en procedures die voor alle partijen gelijk zijn.
  • het belang van een detailhandelsbeleid dat rekening houdt met de lokale situatie en de specifieke behoeften van handelaars en consumenten in een bepaalde regio.
  • aandacht voor de problematiek van leegstand en verloedering van winkelgebieden, en pleit voor een actief beleid om deze problemen aan te pakken en te voorkomen.

Kortom, UNIZO steunt de doelstellingen van het integraal handelsvestigingsbeleid, maar vraagt om meer aandacht voor de specifieke noden en bekommernissen van zelfstandige ondernemers en een evenwichtige afweging van alle belangen. Aanpassingen van dit decreet werden vorige week voorgelegd op de Vlaamse ministerraad. UNIZO is positief over wijzigingen die daar werden doorgevoerd.

 

Discussie afschaffing ziektebriefjes

Een ziektebriefje is op dit moment de enige stok achter deur om mogelijke fraude tegen te gaan. Zolang er geen alternatief is, is afschaffen voor UNIZO geen optie. We pleiten niet voor een verplicht ziektebriefje maar wel tegen het verplicht afschaffen ervan. We vragen om als preventieve maatregel meer in te zetten op een verzuimbeleid op maat van kmo’s.  Ook voor BVAS, de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten, is het zomaar afschaffen van ziektebriefjes geen goed idee. Zij waarschuwen vooral voor het uitstel van consultaties en de mogelijk negatieve gevolgen.

Overleg kabinet Van Peteghem – elektronische facturatie

Overleg inzake verplichte gestructureerde elektronische facturatie en elektronische rapportering in aanwezigheid FOD Financiën.

In het kader van het fiscaal hervormingsproject wil men e-reporting verplicht maken vanaf januari 2026 met het oog op minder BTW-fraude . Hiervoor is een verplichte e-facturatie B2B nodig en wil men hier op zeer korte termijn werk van maken. (Europees niveau : ontwerpvoorstel januari 2028 als richtdatum voor de verplichte B2B-facturatie). Vanuit UINIZO hebben we meegegeven dat een gefaseerde inwerkingtreding eigenlijk niet wenselijk is, we moeten niet de eerste van de klas zijn als andere buurlanden nog niet invoeren en een vroegere datum is niet haalbaar qua implementatie.

 

  1. Provinciaal

UNIZO pleit voor vergunningsstop grote winkeloppervlakten buiten de kernen maar Provincies en gemeenten leggen te vaak negatieve adviezen naast zich neer.

Wie projecten voor kleinhandelsactiviteiten met een netto handelsoppervlakte van meer dan 400 m²  wil ontwikkelen heeft hiervoor een vergunning en dus de toelating nodig van de gemeente. Het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) verleent hierbij steeds een niet-bindend advies voor de aanvragen van meer dan 1000 m². Uit de cijfers blijkt dat een gunstig advies van Vlaanderen (met of zonder voorwaarden) in bijna 80% van de gevallen wordt gevolgd door een vergunning. Bij een gedeeltelijk gunstig advies met of zonder voorwaarden net iets minder, 76%. Maar een ongunstig advies wordt slechts in 68 % van de gevallen gevolgd. De interpretatieruimte van de gemeente om toch een vergunning toe te kennen neemt dus toe naargelang het advies negatieve elementen bevat. Negatieve adviezen van Vlaanderen worden dus in een derde van de gevallen niet gevolgd, bij positieve adviezen is dit een vijfde.

Bij een negatieve beslissing van de gemeente gaat de aanvrager van grote projecten vaak over tot een beroep bij de provincie. Opmerkelijk is dat de provincie Antwerpen met een totaal van 18 vergunningen er slechts 7 weigert na beroep

Wij vroegen vanuit UNIZO Provincie Antwerpen naar een overleg met de deputatie om hun motieven voor het hoge aantal vergunningen te staven maar dit overleg is er nooit gekomen. Wel hebben we te horen gekregen dat er een herziening zal plaatsvinden van de huidige beleidsnota. We zin benieuwd!

 

  1. Lokaal:

Parkeerbeleid Antwerpen

Het nieuwe parkeerbeleid in Antwerpen biedt mogelijkheden om de stad verder te verduurzamen en het aantal auto's op straat te verminderen. Door te leren van best practices uit andere steden en door goed overleg tussen alle betrokken partijen kan dit beleid worden geoptimaliseerd en bijdragen aan een leefbare en duurzame stad. Wij zijn bij UNIZO dus niet tegen, in tegendeel zelfs, een leefbare stad is een bedrijvige stad en dat komt onze ondernemers enkel ten goede.

Wel stellen we ons vragen bij de haalbaarheid van het nieuwe beleid en de hoge kosten die dit zal meebrengen voor ondernemers in de kern. Na een korte bevraging ontvingen we massaal veel opmerkingen van onze Antwerpse ondernemers. We nemen ze ter harte en gaan in overleg met de stad om de vele vragen en opmerkingen op tafel te leggen.

Openbare werken

In april stuurden we een open brief aan steden en gemeenten inzake de hinder die openbare werken met zich meebrengen en de impact ervan op de lokale ondernemers.  Op vraag van enkele gemeentes zaten we al mee aan tafel om onze ‘Minder Hinder’ campagne voor te stellen.

Met ons Minder Hinder actieplan ondersteunen we nu al enkele steden en gemeenten én hun ondernemers om openbare werken zo vlot mogelijk te laten verlopen in overleg met de lokale handelaars.

Verkiezingen 2024

Het lijkt nog ver maar wij zijn al in volle voorbereidingen voor de verkiezingen van 2024. Op dinsdag 2 mei zijn we met enkele LOV bestuurders samen gekomen om te sparren over onze speerpunten voor de lokale verkiezingen. Waar we op willen inzetten?

  1. Vlotte bereikbaarheid:
  2. Faire Fiscaliteit:
  3. Bedrijvige kernen:
  4. Ruimte om te ondernemen
  5. Dialoog met de ondernemers
  6. Mobiliteit en openbare werken.

In samenwerking met onze LOV willen we deze actiepunten per stad of gemeente graag verder uitwerken zodat we impact kunnen uitoefenen op de lokale verkiezingen van 2024.