De Warmste Week is een actie van Studio Brussel en MNM met de steun van KBC voor het goede doel. In het kader daarvan worden tal van acties georganiseerd om de goede doelen te steunen. Kan je als ondernemer ook een (commerciële) actie organiseren voor de Warmste Week?  

Dat kan zeker! De acties kunnen niet alleen door verenigingen en organisaties georganiseerd worden. Ook particulieren en bedrijven mogen hieraan meedoen. Als je met jouw zaak een actie wenst te organiseren in ket kader van de Warmste Week, dan moet je deze actie wel registreren op de website www.warmsteweek.be. Daar kies je dan een goed doel waarvoor je een actie wenst te organiseren.

Als jouw actie geregistreerd is, dan mag je ook het logo en de naam van de Warmste Week gebruiken. Als jouw actie niet geregistreerd is, dan mag je dat niet! De naam “Warmste Week” is immers gedeponeerd als merk in het merkenregister.

Je kan zelf kiezen welke actie je organiseert. Dat kan een pannenkoekenbak, een quiz of enig ander event zijn binnen jouw bedrijf. Je kan ook een (speciaal) aanbod doen naar jouw klanten, waarbij je bepaalde producten of diensten verkoopt, waarvan de opbrengst naar De Warmste Week gaat. Hou wel rekening met een aantal zaken:

  • Je mag zelf als handelaar geen tombola of loterij organiseren naar jouw klanten toe (dat kan enkel door vzw’s die hiervoor toelating hebben), andere promoties zijn wel toegelaten.
  • Als je zelf drankjes of hapjes aanbiedt, hou dan rekening met een goede hygiëne: je moet je in principe niet melden of registreren bij het FAVV, maar als je echt met tijdelijke eetkramen of dergelijk gaat werken, dan moet je de hygiënevoorschriften respecteren.
  • Voor de opbrengst van jouw actie die je doorstort aan De Warmste Week krijg je geen fiscaal attest. Dat melden de organisatoren uitdrukkelijk. 

Voor de rest zijn er geen specifieke regels. Uiteraard dien je de opbrengst van de actie aan te wenden als gift aan De Warmste Week. De actie mag niet aangewend worden om zelf commerciële winst op te strijken. Al kan zo’n actie mogelijks wel zorgen voor extra aantrek en op die manier zorgen voor extra inkomsten. Ook jouw imago als bedrijf of als ondernemer kan er wel bij varen. Tenslotte kan het ook zorgen voor een goede vibe onder jouw medewerkers en de samenwerking en arbeidsvreugde bevorderen. Een triple win-win-win dus.

CONCLUSIE
  • Je kan zelf een commerciële actie organiseren met het logo en naam van de Warmste Week, op voorwaarde dat je je registreert de opbrengst schenkt aan De Warmste Week
  • Je kan dan zelf jouw actie kiezen, maar doe dat conform de regels inzake marktpraktijken en desgevallend voedselhygiëne
  • Zo’n actie kan jouw imago als bedrijf bevorderen en de sfeer onder jouw medewerkers ten goede komen.