Kessels GrangerVanuit de inspirerende uitvalsbasis van het Genkse C-Mine, mikt designstudio KesselsGranger DesignWorks in elk project op een knap staaltje vormgeving. Oprichters James Granger en Steven Kessels vormen de creatieve tandem achter het bedrijf met een brugfunctie tussen de klantwensen en de ingenieurs. “Zowel in design als ondernemerschap zoeken we graag de grenzen op. Daarin matchen Steven en ik heel goed”, opent James.

Waar is die match ontstaan? 

James Granger: “Steven en ik studeerden aan de Design Academy in Eindhoven. Tijdens die ontwerpopleiding, met beiden een andere focus, staken we al regelmatig de koppen bij elkaar. Een eigen designstudio in 2006 was een natuurlijk vervolg. Eerst in Nederland, vanaf 2014 zijn we dan naar België gekomen.”
Steven Kessels: “Ik was zelfs nog aan het afstuderen toen we in het ondernemerschap stapten (lacht). Wij komen beiden uit ondernemersfamilies. Dus die stap was voor ons heel logisch. Mijn vader heeft ons, zoals een business angel, in die eerste momenten met raad en daad bijgestaan.”
James Granger: “Dat doen we eigenlijk al van in het prille begin: ons laten bijstaan door mensen die ervaring of expertise hebben. Daar pik je het meeste van op. Dat is ook één van de redenen waarom we ons dit jaar bij UNIZO aansloten. Ondernemen is ook gewoon durven springen af en toe.”

Welke soort ontwerpen mag de klant verwachten?

James Granger: “We situeren ons in de mobiliteitsmarkt, de maritieme sector én lifestyle. Ofwel gaan we aan de slag met een bestaand product, denk maar aan een update of restyling. Ofwel maken we ondernemersdromen waar, denken we mee met de klant en zetten we een volledig nieuw product in de markt.”
Steven Kessels: “Dat gaat van jachten en elektrische bussen tot exclusieve muziekinstrumenten en het ontwerp van stoelbekleding in onder andere het openbaar vervoer. Geen uitdaging is ons te groot. De toegevoegde waarde van onze designs is niet alleen dat ze mooi en functioneel zijn, we willen ook de omzet van de klant verhogen. Zo krijgen we regelmatig de vraag om een bestaand product kostenefficiënter te ontwikkelen. We voelen dat het een belangrijk thema is in de huidige markt, zowel in start- en scale-ups als in gevestigde organisaties.”

Vullen jullie elkaar goed aan?

Steven Kessels: “Absoluut. We zijn allebei erg creatief, vanaf het begin van ieder project werken we samen om een sterk concept te realiseren. Voor de verdere uitwerking is James sterker in het technische deel met 3D-tekeningen. Ikzelf ben meer een man van het renderen en de klantenrelaties. We spotten snel businessopportuniteiten.”
James Granger: “We kiezen ook resoluut voor een designteam van twee. Daarmee bewaken we onze kwaliteit. En dat is eigenlijk ook onze sterkte. Al willen we uitbreiding in de toekomst niet uitsluiten. In voorkomende gevallen maken we gebruik van medewerkers op projectbasis én stagiairs. Héél boeiend om de nieuwe generatie designers aan het woord te laten via ons bedrijf.” 

Wat is het geheime ingrediënt dat jullie creatieve tandem doet rijden?

James Granger: “Wij geven elkaar veel ruimte. En ik denk dat we ook wel geduldige types zijn. Het is heel fijn om een tweede paar ogen te hebben tijdens een project. En ja, soms hebben we andere invalshoeken. Maar dat maakt het finale product alleen maar scherper. No hard feelings (lacht). Buiten het werk zijn we ook gewoon goede vrienden.”

Zijn er projecten die er voor jullie uitspringen?

Steven Kessels: “Ik denk dat ik voor ons allebei spreek als ik zeg dat we fier zijn op alle projecten. Elk design doorgaat een volledig (denk)proces. Van een waterbus in Antwerpen tot een unieke marimba voor een bekende muzikanten of een jacht voor Linssen Yachts.”
James Granger: “Het geeft veel voldoening om projecten te zien ontwikkelen van concept tot eindgebruiker. Onze job is tastbaar, waardoor we dagelijks de ontwerpen van KesselsGranger tegenkomen.”

Welke waarden verliezen jullie nooit uit het oog?

James Granger: “Transparantie. Naast kwaliteit één van onze paradepaardjes. Wij communiceren open en denken met de klant mee.”
Steven Kessels: “En zeker ook duurzaamheid. Wij staan vaak aan de start van een product, als je dan gebruik kan maken van ecologisch verantwoorde materialen, dan moet je dat gewoon doen. Onze producten zijn tijdloos en niet trendgevoelig.”
 

KesselsGranger bundelt 5 boeiende bullet points voor ondernemers.

  • Transparantie is dé sleutel tot succes. Maak duidelijke afspraken en spreek over verwachtingen met je klant.
  • Blijf dicht bij jezelf. Met twee voeten op de grond bereik je de meeste klanten.
  • Bewaar het overzicht. Zowel voor de klant áls voor jezelf is structuur een rustbrenger.
  • Wees zichtbaar en durf mensen aan te spreken. Een merk bouwt zichzelf niet op. 
  • Geloof in jezelf. De start van heel je verhaal. 

www.kesselsgranger.com