Elke week serveert Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO zijn kijk op diverse actuele thema's die voor jou als ondernemer impact hebben.

Voeding is niet gratis

‘Houd u met ernstige zaken bezig!’, zo reageerden een aantal opiniemakers op Twitter toen kamerlid Leen Dierick begin deze week haar voorstel lanceerde om buitensporige prijspromoties voor verse voeding te verbieden. Want er zijn toch wel belangrijke zaken waar politici hun dagen mee moeten vullen dan het afpakken van mooie kortingen voor de consument! Men verwijt bemoeizucht en een gebrek aan prioriteitsgevoel. Onterecht, want het debat over de waarde van onze voeding is essentieel.

Laat ons dat debat met open blik voeren. Dit is geen aanval op promoties of kortingen. Die blijven een belangrijk instrument voor ondernemers om hun verkoop een boost te geven of om voorraden weg te werken in crisistijden, en ze zijn bovendien een mooie extra voor de prijsbewuste consument. Dit voorstel gaat wél over het aanpakken van dumpingprijzen voor voeding en de perceptie van de waarde van wat op ons bord ligt. Koop één kipfilet en krijg de tweede en soms zelfs de derde gratis. Of twee koffiekoeken extra bij de aankoop van die ene waar de klant zin in had. Het hoeft geen winst op te leveren, als de klant maar naar mijn winkel komt.

Dergelijke megakortingen zijn er niet uit goedhartigheid. Het is een uitgekiende strategie van multinationals om marktaandeel te veroveren die leidt naar een race to the bottom en de waarde van voeding en van de hele voedselketen onderuit haalt. ‘Zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld’, de grote ketens die een bikkelharde concurrentiestrijd uitvechten dringen ons dat idee op. De consument wordt meegenomen in het verhaal en verwacht kortingen en promoties. Men creëert het beeld dat de normale verkoopprijs van verse voeding te hoog is, terwijl voor vele schakels in de keten het water al aan de lippen staat.

Daarmee komen we tot de kern: voedsel is niet gratis. Vooraleer het product in de koeltoog komt te liggen, gaat er een hele schakel van nijverheid en verwerking aan vooraf. We zijn terecht trots op producten die bij ons worden geteeld, gekweekt en verwerkt. Dan moeten we ook bereid zijn om aan de kassa een eerlijke prijs hiervoor te betalen.

Het resultaat van het aanbieden van voedsel aan dumpingprijzen is dat onze lokale productie hieronder lijdt en wordt verdrongen door invoer van goedkope buitenlandse producten. Het systeem van dumpingprijzen en -kortingen zoals we het nu kennen,  staat haaks op de verduurzaming van onze economie. Wat vandaag financieel interessant is voor de klant zal eindigen met een verschraling van ons aanbod:  minder lokale productie, minder kleinschalige winkels en minder kwaliteit.

Kortom, het debat over de waarde en de duurzaamheid van ons voedsel verdient beter dan een kanonschot op Twitter.

Danny