Frustraties en irritaties zijn er in alle maten, van XS tot XXL. De eerste leiden hoogstens tot licht gezeur… zoals een smartphone die je gezicht op maandagochtend niet herkent of de broodrooster waarin altijd één sneetje blijft vastzitten. Wat verder op de lijn bevinden zich de frustraties met uithoudingsvermogen. Zoals een update van 2 minuten die vervolgens een half uur op 99% blijft hangen of een mug in het donker. Maar vandaag willen we het hier hebben over de absolute kampioenen van de frustraties…

De frustraties van de lange adem. De soort waar je echt door geïrriteerd raakt. Zoals het zoveelste uitstel van de uitbreiding van de flexi-jobs. Die maatregel begint stilaan verdacht veel te lijken op een trein die luid werd aangekondigd, waar iedereen braaf op zit te wachten… om vervolgens doodleuk te beslissen eerst nog drie haltes terug te rijden 'voor bijkomend overleg'.

UNIZO is al langer vragende partij voor deze uitbreiding. Want in een arbeidsmarkt die kreunt, is het een eenvoudig instrument om pieken op te vangen, gaten in roosters te dichten en ondernemingen overeind te houden wanneer de realiteit zich opnieuw niet aan de planning houdt. Is het een wondermiddel? Nee, zeker niet. Verdient het een schoonheidsprijs? Dat al evenmin! Want het is de zoveelste bijbouw om een probleem op te lossen dat dieper ligt: nl. de ondraaglijk hoge loonkost in dit land. Maar flexi-jobs zijn wel een instrument dat werkt. Dat gevraagd wordt. Dat werd aangekondigd. En dat werd opgenomen in het regeerakkoord (dat al van 1 februari 2025 dateert).

Dus: waar wachten we dan nog op? Ondernemers hebben niet de tijd die de Wetstraat heeft. Zij kunnen hun bestellingen niet 'ergens in de toekomst' leveren, hun facturen pas betalen 'na verdere besprekingen' of hun openingsuren afhankelijk maken van 'interne consensus'. In een arbeidsmarkt die voortdurend sprint, kunnen we ons geen beleid permitteren dat eerst nog een werkgroep opricht over de juiste schoenkeuze en eentje over de kleur van de veters…. Demarreren is de boodschap. En wie niet weet hoe, moet maar even terugkijken naar Wout Van Aert afgelopen zondag.

Bart Lodewyckx
Gedelegeerd UNIZO Limburg

Ps: Die demarrage kunnen we overigens ook gebruiken voor de vrijwillige overuren in de horeca en voor de vermindering van btw op niet-alcoholische dranken

Bart Lodewyckx
Gedelegeerd Bestuurder UNIZO Limburg