Zorg dat je als KMO niet KO wordt gemept!




In tegenstelling tot wat velen denken, is duurzaam niet per se duurder. Duurzamer heeft de blik steeds op de lange termijn. Terwijl duur dikwijls een kortetermijnkeuze is. Nochtans is een blik op de toekomst, wat een bedrijf op lange termijn overlevingskansen zal geven.
Vorige week nog had ik de eer deel te nemen aan een debat op Worksmarter in Gent voor Kanaal Z over de gezondheid van de KMO. Blijkt dat vooral kleinere KMO’s in geval van extra turbulenties in hun bedrijfsvoering niet schokbestendig zijn. Maar liefst 20% van de KO’s dreigen effectief KO te worden gemept tegen het canvas eens er een nieuwe grondstoffencrisis, loonindexatie, energiestijging,… of combinatie optreedt.
Roll with the punches en bereid je voor op de slagen die je zal moeten incasseren.
Ik beloof je nu al: wat e-invoicing en peppol is voor 2025, zal ESG – rapportage worden in 2026 en 2027. Wie die trein van de toekomst niet wil missen zal noodgedwongen moeten inzetten op duurzaamheid, zowel inzake omgeving, op de werkvloer als in de bedrijfsvoering. Wil je überhaupt nog beursgenoteerde bedrijven of overheden als klant overhouden, dan zal je alsnog in het ESG-bootje moeten stappen. Maya Angelou vat het mooi samen: “If you wanna go fast, go alone. If you wanna go far, go together.” Ik ga er steeds van uit dat bedrijven en zelfstandigen liever marathons lopen, dan korte sprints. Maar dat wil zeggen dat het vizier beter op de lange termijn gericht is dan op het nu. Of nog erger dan op het verleden.