26/05/2023 – Het aantal zelfstandigen in Oost-Vlaanderen dat maximaal 29 jaar oud is, is tussen 2016 en 2021 met 35,1% toegenomen. Oost-Vlaanderen tekent daarmee de sterkste stijging op van alle Vlaamse provincies. Op vijf jaar tijd evolueerde de populatie van tieners en twintigers met een zelfstandigenactiviteit van 16.500 naar 22.300.  Bij de mannen gaat het om een procentuele toename van 39,5 % (+9635), bij vrouwen stijgt het aantal met 29% (+6867). Dat is een zeer opvallende stijging, want het totaal aantal zelfstandigen in Vlaanderen nam in die periode toe met 17%.

Bij de jongste leeftijdsklasse, de 18- tot 21-jarigen, zien we een stijging van maar liefst 84% op 5 jaar (2.162 in 2021 en 1.173 in 2016). Jonge mensen vinden meer dan ooit hun weg naar het ondernemerschap. Dat is een zeer hoopgevende evolutie. Het imago en het statuut van de ondernemer zijn duidelijk aantrekkelijker geworden,” zegt Jos Vermeiren, directeur van UNIZO Oost-Vlaanderen.

De instroom van jong ondernemersbloed gaat de voorbije jaren crescendo. Een deel van de verklaring hiervoor ligt bij het statuut student-zelfstandigen. Sinds 1 januari 2017 kunnen studenten die een zelfstandige activiteit uitoefenen het statuut van student-zelfstandige aanvragen. Dit statuut zit duidelijk in de lift: jaarlijks komen er zo’n 800 student-zelfstandigen bij in Vlaanderen en tussen 2017 en begin 2022 steeg hun totale aantal met 89%: van 3.541 tot 6.697 in Vlaanderen (bron: RSVZ).  Maar de stijging is niet enkel te danken aan de invoering van dit statuut. In absolute aantallen is de totale groei van -30-jarige zelfstandigen in Vlaanderen tussen 2016 en 2021 ongeveer 7 keer de groei van het aantal student-zelfstandigen.

UNIZO wil van deze prille starters ook duurzame starters maken, want ondernemerschap is geen ‘walk in the park’. We zien dat 80% van de starters na 3 jaar nog actief is als ondernemer. Na vijf jaar is dat aantal al teruggelopen tot 65%. Anders gesteld: op 5 jaar tijd is er een uitval van 35%. Een serieus aandachtspunt. De eerste 5 jaar zijn dus cruciaal om vaste voet te krijgen als ondernemer. De afgelopen 3 jaar vonden meer dan 500 starters in Oost-Vlaanderen hun weg al naar onze startersbegeleidingen. Wij helpen starters bij het opstellen van hun businessplan, we wijzen hen de weg naar financiering, zoals de startlening van PMV of Innovatieve Starterssteun van VLAIO. Wij organiseren regelmatig activiteiten om jonge starters met elkaar en met meer ervaren ondernemers te connecteren en hebben banden met de universiteit, de hogescholen en met de bloeiende start-up scene in Gent,” vult Vermeiren nog aan.

ONDERNEMERS AAN HET WOORD

REBIN

Simon De Geyter, Emilio Van Der Linden en Kyanu Delrue maakten een vliegende start met hun bedrijf Rebin (www.rebin.be). “We zijn volop bezig met een proefproject in Maarkedal waar we aan de slag gaan met onze intelligente vuilnisbakken,” zegt Simon.

Intelligente vuilnisbakken?

Kyanu: “Wij rusten bestaande publieke vuilnisbakken uit met sensoren die verbonden zijn met onze webapplicatie waarop je kan zien welke vuilnisbakken al voor meer dan 60% vol zijn. Op basis van die gegevens wordt een ophaalroute berekend.”

Hoe zijn jullie op dat idee gekomen?

Emilio: “Op een mooie dag zaten we in het park en merkten we op dat heel wat vuilnisbakken uitpuilden. We vroegen ons af wat we konden doen om de vuilnisophaling efficiënter te maken.”

Kyanu: “We gingen dus mee met de gemeentelijke arbeiders en ontdekten dat zij een vaste route volgen zonder te weten of de vuilnisbakken al vol zitten of niet.”

Simon: “Maar dat willen we dus veranderen met Rebin. We koppelen die intelligente vuilnisbakken aan een app. De software hebben we zelf ontworpen, voor de sensoren werkten we samen met een partner. In april doen we een proefproject in Maarkedal.”

Wat zijn de voordelen van die slimme vuilnisbakken?

Simon: “Geen uitpuilende vuilnisbakken meer. De routes van de ophalers worden ook korter. Ze verbruiken minder brandstof en de medewerkers kunnen andere, leukere taken doen.”

Emilio: “Op termijn zullen we heel veel data hebben. We zullen kunnen zien welke bakken er snel vollopen en kunnen op drukke plaatsen capaciteit bijmaken door bijvoorbeeld minder gebruikte vuilnisbakken te verplaatsen.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

Kyanu: “We willen nu ons project uitrollen in steden en gemeenten. Maar op termijn willen we ook samenwerken met pretparken, luchthavens en organisatoren van evenementen.”

Hoe zijn jullie gestart?

Emilio: “Tijdens onze studies waren we al een prototype aan het bouwen en daarmee gaan kosten gepaard. Binnen de structuur van The Company konden we een ondernemingsnummer gebruiken en met het statuut van student-ondernemer konden we op een veilige manier snelheid maken.”

v.l.n.r: Kyanu Delrue, Simon De Geyter en Emilio Van Der Linden, founders van Rebin.

PLANET B

Voor Tibbe Verschaffel, founder van Planet B, begon zijn ondernemersavontuur al heel vroeg: “Toen ik 16 was, heb ik een eigen kickboksclub opgericht waar ik trouwens nog steeds voorzitter van ben. Via Facebook-ads lukte het me om mensen aan te trekken die ik anders niet zou bereiken. Ik zag dat het werkte en besloot het ook voor andere dingen te proberen. Toen is de ondernemer in mij wakker geworden.”

Wat zijn die andere dingen dan zoal geweest?

Tibbe: "Tijdens mijn studententijd ben ik vanalles blijven proberen. Ik vertrok steeds uit een probleem dat ik zelf wilde oplossen. Heel wat zaken zijn mislukt, maar na veel experimenteren kwam ik uit bij de productie en verkoop van bamboe-rietjes. Ik bracht die op de markt onder het merk Bambooze en het sloeg aan. Uit dat succes is Planet B gegroeid.”

Wat doet Planet B?

Tibbe: “Dat is de holding achter sterke brands zoals Bambooze en Wondr Care. En binnenkort lanceren we nog een derde merk. Als ondernemer wil ik de wereld een beetje schoner en duurzamer maken. En de ambitie is groot. Met Planet B willen we de new skool, groene Unilever worden. We zijn de toekomst van duurzame en gezonde FMCG (fast moving consumer goods).”

Wat zou je aan andere jonge ondernemers willen zeggen die nog niet zo ver staan in hun traject?

Tibbe: “Ik merk vaak dat mensen wachten om in het ondernemerschap te springen tot ze hét beste idee hebben. Niet doen! Ik ben erin gevlogen omdat ik erin geloofde en toen het met één idee of product niet lukte, ben ik gaan pivoteren tot ik uitkwam op iets dat wel aansloeg. Dus: gaan met die banaan!”

Tibbe Verschaffel, founder van Planet B.