Het Overlegcomité heeft beslist om vanaf 7 maart over te gaan naar ‘code geel’.  Zowat alle coronamaatregelen in handelszaken verdwijnen. “Na twee jaar beperkende maatregelen mogen we spreken van een historisch moment”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. “Onze maatschappij kan herleven. Eindelijk. Laat ons hopen dat dit het definitieve einde betekent van de pandemie”. UNIZO beklemtoont dat door het opheffen van de maatregelen niet alle economische gevolgen voor de kmo’s zomaar van de baan zijn. “Hoe tevreden we nu ook zijn, we moeten de economische en geopolitieke realiteit onder ogen zien. De coronacrisis heeft op ons ingehakt en we staan weer voor een zware periode. Onze kmo’s hebben meer dan ooit nood aan flexibiliteit.” UNIZO vraagt daarom om snel werk te maken van een modern en soepel systeem van economische werkloosheid.

De kogel is door de kerk, de coronabarometer gaat naar code geel. Concreet betekent dit dat klanten in de winkels geen mondmasker meer moeten dragen of anderhalve meter afstand moeten houden. Ook de beperkingen op het vlak van capaciteit voor feestzalen, evenementen, openbare markten, workshops en activiteiten vallen weg.

Letterlijk en figuurlijk een verademing

“Na twee jaar wordt winkelen, werken, feesten en beleven weer als vanouds. Dit is letterlijk en figuurlijk een verademing voor onze kmo’s, hun medewerkers en al hun klanten”, zegt Danny Van Assche.  “We zullen terug elkaars glimlach zien bij de bakker en de slager, we kunnen weer zonder maskers naar de kapper, trouwers en communicanten kunnen onbezorgd hun feesten plannen, de zomerfestivals kunnen doorgaan…  En dat allemaal zonder verplichte CST-scan. Iedereen heeft uitgekeken naar dit moment.”

Ook op de werkvloer is het mondmasker vanaf 7 maart niet langer een verplichting. De Generieke Gids, met de afspraken tussen de sociale partners, dooft uit. Hij blijft in aangepaste vorm nog bestaan tot 7 mei. Werkgevers moeten tot dan werknemers nog steeds aanmoedigen handen regelmatig te wassen en een mondmasker te dragen als ze geen anderhalve meter afstand kunnen houden of wanneer ze rondlopen. Dit betreft een aanbeveling en geen verplichting.

De mondmaskerplicht op het openbaar vervoer en in de zorgsector blijft wel bestaan. Tevens werkt de overheid aan een nieuw beleid inzake binnenluchtkwaliteit, waarbij men zal inzetten op sensibilisering om ook na de pandemie de luchtkwaliteit te verbeteren.

Meer flexibiliteit blijft noodzaak

“Laat ons in de eerste plaats genieten van wat hopelijk het einde betekent van de coronapandemie. Als we de voorbije jaren iets geleerd hebben dan is het wel hoe kwetsbaar onze gezondheid en onze economie is”, stelt Danny Van Assche. “Met de oorlog in Oekraïne, de stijgende grondstof- en energieprijzen en de hoge loonkosten staan we voor nieuwe uitdagingen. De voorbije jaren hebben de overheden voor meer flexibiliteit gezorgd om de coronacrisis te overleven. Diezelfde soepelheid is ook in de nabije toekomst noodzakelijk.”

UNIZO bepleit om het systeem van economische werkloosheid op korte termijn grondig te hervormen.  De bijhorende administratie, de termijnen en de verplichtingen zijn niet meer van deze tijd. Nu teruggaan naar het oude en stroeve systeem betekent een grote stap achteruit. Om de overgangsperiode op te vangen vraagt UNIZO om de soepele procedure van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht corona nog minstens een kwartaal te verlengen. Daarnaast is er volgens UNIZO nood aan een beperkte verlenging van het crisis-overbruggingsrecht specifiek voor quarantaine en isolatie.

Meer weten?
Contacteer UNIZO-woordvoerder Gerrit Budts