Oost-Vlaanderen, 04/01/2022 - Voor de achtste maal op rij gaat UNIZO op zoek naar de ‘Starter van het jaar’. Vorig jaar sleepte het Oost-Vlaamse Puzzle in a Bag die titel in de wacht. Gaat de award in 2022 opnieuw naar een Oost-Vlaams bedrijf? UNIZO Oost-Vlaanderen hoopt alvast van wel en lanceert een warme oproep naar sterke startersdossiers. Ondernemers kunnen tot uiterlijk 28 januari middernacht hun kandidatuur indienen via de website van UNIZO.

Naar jaarlijkse traditie gaat UNIZO op zoek naar inspirerende boegbeelden voor (startende) ondernemers. En dit jaar is de vijver om uit te vissen extra groot, want ondanks de coronacrisis telde Oost-Vlaanderen in 2021 meer startende ondernemingen dan het jaar ervoor, meer dan 16.000!

“Met meer dan 16.000 starters in 2021 tekenden we een stijging op van meer dan 10% tegenover 2020. Nochtans waren de omstandigheden om te starten als ondernemer de afgelopen tijd extra uitdagend, maar het ondernemersvirus is duidelijk sterker dan het coronavirus”, zegt Jos Vermeiren, gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen. “We zien dat de nieuwe generatie startende ondernemers vooral inzet op digitalisering. Dat kunnen we alleen maar toejuichen, want we hebben de afgelopen twee jaar gemerkt dat daar veel opportuniteiten liggen.”

CRITERIA
Zelfstandige ondernemers in hoofdberoep of bijberoepers die in 2021 de overstap maakten naar hoofdberoep komen in aanmerking voor de UNIZO starter van het jaar. “Verder moet de ondernemer gestart zijn tussen 1 januari 2020 en 31 december 2021 (beide data inbegrepen) in het Vlaams of Brussels Hoofdstedelijk Gewest”, licht Jos Vermeiren toe. De kandidatuurstelling loopt tot 28 januari middernacht. Begin februari is er een provinciale pitching en eind februari wordt de nationale winnaar bekend gemaakt.

PUZZLE IN A BAG GAAT INTERNATIONAAL

Het gaat hard voor Puzzle in a bag en voor zaakvoerders Niels Desot en Dimitri Devroe. Deze zomer werden de puzzels met succes gelanceerd in Duitsland en Frankrijk. Het komende jaar brengt nog meer groei: het elfkoppige team is in volle expansie en in 2022 zijn nog negen aanwervingen gepland. “Waar we ook trots op zijn, is dat we met ons agentschap Dear Digital samengesmolten zijn met Bombay Studio. We gaan proberen op die manier samen hét Belgische e-commerceagentschap te worden. Zo hopen we de weg die we met Puzzle in a Bag hebben afgelegd, ook met anderen te gaan, ” zegt Niels Desot. Ook illustratietalent vindt de weg naar Puzzle in a Bag. “We krijgen meer aanvragen van illustratoren dan dat we puzzels kunnen maken. Maar we willen het ritme opvoeren zodat we meer talenten een podium kunnen geven,” vult Dimitri Devroe aan.