UNIZO: “Ook de kmo’s varen hier wel bij” 

Europa bereikte donderdagnacht een akkoord over de DMA-wetgeving.  Deze “Digital Markets Act” voert nieuwe geboden en verboden in om de grootste internetplatformen te reguleren. De wetgeving is gericht op de grote ‘big tech’ spelers, maar ook de kmo’s varen er volgens UNIZO wel bij. 

Met de DMA-wetgeving wil Europa de disproportionele macht van de platformen aanpakken. Die is zodanig groot dat ze hun machtspositie flagrant misbruiken. Het gaat dan om bedrijven met een omzet in de EU van 7,5 miljard euro in de voorbije drie jaar en 45 miljoen eindgebruikers. Voorbeelden zijn Google, Facebook en Amazon. 

In de verordening zit ook een dataluik en dat is volgens UNIZO positief voor de kmo’s. Bedrijven die verkopen via de grote platformen moeten in de toekomst toegang krijgen tot hun marketing- en advertentiedata. Ze zullen dus een beter beeld krijgen van hun consumenten wat hun positie ook zal versterken.
"Op dit moment blijft al deze info enkel en alleen bij de gatekeepers hangen" zegt gedelegeerd bestuurder Danny van Assche. "Daardoor verloopt de concurrentiestrijd oneerlijk".

Ook kunnen de gatekeepers hun eigen producten en diensten geen voorkeursbehandeling meer geven door ze hoger in de ranking van de zoekresultaten te zetten.

Danny Van Assche: “Een kmo die ook verkoopt via bijvoorbeeld Amazon zal nu meer zicht krijgen op de verkoopsinformatie. Bovendien wordt hun product in de zoekfuncties ook minder verdrongen door de eigen voorkeursbehandeling van de grote spelers.” 

UNIZO is vragende partij om de drempel hiervoor nog lager te leggen zodat ook de grote online winkels onder deze regelgeving zouden vallen. “Zover zijn we nog niet, maar Europa legt wel een basis om online oneerlijke concurrentie door de grote spelers aan te pakken", besluit Danny Van Assche.  

Deze Europees verordening moet nu nog formeel aangenomen en geïmplementeerd worden.

 

Meer weten? 

Contacteer UNIZO-woordvoerder Gerrit Budts
M 0479/73 28 93 - E-mail: gerrit.budts@unizo.be