Tom Van Overbeke en zijn partner Sofie Anthoons zijn vanaf nu trotse houders van het Handmade in Belgium-label van UNIZO. Samen runnen ze in het hartje van Tienen Bar Fie, vorig jaar nog uitgeroepen tot Tiense Starter van het Jaar. Ze voorzien klanten van heel wat lekkers, maar vooral van ambachtelijk gedraaid ijs. Voor dit ijs ontvangen ze nu het UNIZO-kwaliteitslabel.

Tom en Sofie draaien al jarenlang hun eigen ijs. Voordien hadden ze een ijsjeszaak, maar sinds april 2022 doen ze nog heel wat meer. In een gezellige setting kan je bij Bar Fie ook terecht voor koffie, lunch en wafels. Dit brengt heel wat voordelen met zich mee. Sofie: "Dankzij de wafels en andere gerechten kunnen klanten nu heel het jaar door bij ons genieten. Een ijsjeszaak daarentegen is heel seizoensgebonden."

Sofie vindt het heel belangrijk vooral Belgische producten aan te bieden. Sofie: "Je moet het soms niet ver gaan zoeken. Ook al zijn andere merken goedkoper, kiezen we er heel bewust voor om kwaliteitsproducten uit eigen land te verwerken en aan te bieden. Het is iets waar we voor staan en ons mee willen onderscheiden."

Met het authenticiteitslabel Handmade In Belgium wil UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel makers van authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten in de kijker zetten. Het zijn producten die vandaag de dag het verschil maken voor de moderne consument, die op zoek gaat naar authentieke, handgemaakte producten en meer belang hecht aan lokale productie, duurzame processen, herkomst van grondstoffen en materialen. UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel wil zo een sterker imago geven aan vakmanschap, het publiek wakker schudden rond de vele makers die de regio telt en hoe ze zich onderscheiden van massaproductie.

Criteria waaraan makers moeten voldoen om het HIB-label in ontvangst te mogen nemen, zijn o.a.:

  • De ambachtsman is zelfstandige in hoofdberoep in België.
  • De ambachtsman heeft maximum 25 voltijdse (VTE) werknemers in dienst.
  • Het maakproces gebeurt voor minstens 50% met de hand.
  • De ambachtsman beheerst zelf het volledige maakproces (van A tot Z).
  • Produceert bewust in België.
  • Een substantieel deel (30%) van het assortiment is handgemaakt.
  • De ambachtsman creëert een product met een gebruiksfunctie.
  • De ambachtsman creëert een uniek product met zijn ‘handtekening’.
  • Het maakproces betreft productie, restauratie of transformatie en dus geen pure assemblage.
  • De ambachtsman werkt op kleine schaal en streeft naar kwaliteit.
  • De ambachtsman heeft zijn kennis en vaardigheden aangeleerd door opleiding en ervaring.
  • Het gaat om maatwerk, geen massaproductie.
  • De ambachtsman gaat gepassioneerd en met kennis van zaken aan de slag.
  • De ambachtsman is zich goed bewust van zijn materiaalkeuze/grondstoffen.
Eva Vranken
Marketing & events