Het Handmade in Belgium-label bestaat 10 jaar. UNIZO riep het label een decennium geleden in het leven om een sterker imago te geven aan vakmanschap, het publiek wakker te schudden rond de vele makers die in ons land werkzaam zijn en hen te onderscheiden van industriële massaproductie.

Of het nu gaat om dat uniek tafeltje, een ambachtelijk gedraaid ijsje of hippe one-of-a-kind babykleertjes: dankzij het label Handmade in Belgium is de consument er zeker van dat hij Belgisch koopt. Wie het HIB-label draagt, maakt eigen kwaliteitsproducten op kleine schaal. Hier, in ons land. Authentieke, handgemaakte en eerlijke producten dus.

Toch wil ambachtelijk niet zeggen oubollig of ‘onder de kerktoren. Uit een bevraging bij 108 handelaars die over het HIB-label beschikken, blijkt dat maar liefst 46% ook aan de buurlanden verkoopt. 18% verkoopt ook aan andere Europese landen en 10 procent gaat zelfs tot buiten de EU. 65% van de ondernemers is langer dan 10 jaar actief, bijna 40 % zelfs langer dan 20 jaar.

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder UNIZO: “Dit toont aan dat mensen die een ambacht beheersen rasechte ondernemers zijn. De perceptie rond het woord ambachten staat nog te vaak mijlenver van de hedendaagse realiteit. Zo leeft bij sommigen nog het beeld uit de middeleeuwse gilden met kantklossers en leerlooiers.  ‘Ambachten’ lijkt bij ons wat een ouderwets woord , maar dat ‘artisanal’ en ‘’crafts’ zijn elders mainstream.”

Onze ambachtslui zijn vandaag ondernemers die op basis van een uitmuntende vakkennis productie in eigen land op een kleinschalige en duurzame manier mogelijk maken. Het unieke karakter van hun producten is een belangrijk element. Het gaat niet over bandwerk waar de focus ligt op hoeveelheden en goedkoop produceren, maar wel op kwaliteit, duurzaamheid en het uniek karakter van het product.

Net daarom is het ook iets wat meer en meer consumenten appreciëren, het staat ook dwars op de wegwerpeconomie.  Driekwart van de bevraagden zegt de voorbije jaren de vraag naar hun lokale, authentieke producten te hebben zien stijgen. De sectoren waarin men actief is, zijn zeer divers. Van voeding over textiel en meubelen tot cosmetica, juwelen en keramiek.

Om dit vakmanschap kenbaar te maken aan het grote publiek is UNIZO tien jaar geleden gestart met het HIB label. Een label dat net die makers identificeert en erkent in hun vakkennis, lokale productie, duurzaam karakter, handgemaakt en unieke producten.

Intussen zijn er meer dan duizend labels uitgereikt. Aan het verkrijgen van het HIB-label zijn een heel aantal voorwaarden verbonden. Zo moet het maakproces minstens voor de helft met de hand gebeuren, moeten er duurzame grondstoffen gebruikt worden en dient de productie te gebeuren in België.

 

Behoud het ambacht

Een belangrijke partner voor UNIZO in het bewaren van die vakkennis en het kunnen doorgeven aan die vakkennis aan volgende generaties zijn de Syntra. Zij zijn het die de vaktechnische opleidingen nog als enige aanbieden aan ondernemers zodat die kennis en kunde niet verloren gaat.

Danny Van Assche: "We blijven hameren op het belang van rechtstreekse kennisoverdracht van leermeester naar leerling, door stages, opleidingen en beurzen. Ook studentenjobs of flexijobs zijn een goede manier om mensen in contact te brengen met ambachten. Daarnaast moet ook de betaalbaarheid van ‘handmade’ gegarandeerd blijven. In het land met de hoogste lasten op arbeid is dat een uitdaging."

Meer info over het label op Home | Handmade in Belgium (unizo.be)