Op 1 januari neemt België het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie over van Spanje. Het Belgisch voorzitterschap loopt tot 30 juni 2024, dan is het de beurt aan Hongarije. UNIZO hoopt dat we onze rol als voorzitter kunnen gebruiken om ook voor de kmo’s een aantal positieve zaken op de agenda te krijgen en schuift alvast enkele prioriteiten naar voor.

“De Europese verkiezingen vinden plaatst tijdens het Belgisch voorzitterschap, dat maakt het extra speciaal”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. ”Er zullen nog een heel aantal dossiers worden afgewerkt tijdens de eerste maanden van het voorzitterschap. Vanaf mei zal er dan ruimte zijn om de prioriteiten te bepalen voor de volgende Europese Commissie. We roepen onze regering op om het voorzitterschap te gebruiken om een aantal belangrijke kmo-dossiers onder de aandacht te brengen.”

Bewaken van competitiviteit

De voorbije jaren is de nieuwe Europese regelgeving rond klimaat en sociale materie sterk gegroeid, denk bijvoorbeeld aan de regeling rond het minimumloon, ETS herziening en CBAM. Er is nu nood aan een adempauze om deze wetgeving te implementeren. UNIZO pleit voor een competitiviteitstest die consequent de impact van nieuwe Europese wetgeving inschat, ook als het klimaatgerelateerde of sociale dossiers zijn.

Afname van de rapporteringsverplichtingen van bedrijven

In haar State of the Union (SOTEU) beloofde Ursula Von der Leyen dat ze de rapporteringsverplichtingen voor bedrijven met 25% zou doen dalen. Europa moet deze belofte nu in een concreet actieplan vertalen.

“De grote hoeveelheid rapporteringsverplichtingen die worden opgelegd aan bedrijven dreigen voor een zware extra administratieve last te zorgen", zegt Danny Van Assche. Zo moet met de pay transparancy het bedrijf rapporteren over de loonkloof tussen mannen en vrouwen op bedrijfsniveau terwijl we een van de koplopers is in de EU zijn qua gelijke verloning. Een ander voorbeeld is de CSRD, een verplichting voor bedrijven om te rapporteren over mogelijke schade aan milieu, mensenrechten, sociale rechten of klimaat.

Verdere verdieping van de EU interne markt

De landen van de Europese interne markt zijn onze belangrijkste handelspartners. Onze bedrijven, zeker kmo’s, kijken eerst naar de buurlanden om stapjes in het exporteren te zetten omdat de interne markt dat nu eenmaal veel gemakkelijker maakt (geen douanevereisten, bepaalde graad van harmonisering,….). 48% van de Belgische export gaat naar Nederland, Duitsland en Frankrijk en 68% van de BE export gaat naar de EU 27.

Dit jaar vierde de interne markt haar 30ste verjaardag, maar toch zijn er nog steeds te veel drempels die het bedrijven, en specifiek kmo’s, moeilijk maken om te ondernemen.

"Zo zijn de verpakkingsverplichtingen bijvoorbeeld compleet anders in Frankrijk, Nederland en België.  Dergelijke beslommeringen maakt de drempel voor export voor veel bedrijven groot, en dat gaat ten koste van onze economische welvaart", duidt Danny Van Assche.

Een geïntegreerd Europees energienetwerk

De oorlog in Oekraïne maakt pijnlijk duidelijk dat Europa, België en Vlaanderen nog meer moeten doen om de energietransitie naar een koolstofneutrale samenleving te bevorderen. Dat is niet enkel nodig voor het klimaat, maar ook om minder afhankelijk te worden van import van fossiele brandstoffen en zo onze energiebevoorrading te verzekeren. Het Europese Fit for 55-pakket bevat zeer ambitieuze doestellingen voor de reductie van broeikasgassen tegen 2030.  Om die te halen zullen de emissies de komende jaren véél sneller moeten verminderen dan ze de afgelopen jaren deden.

Goedkope zonne-energie uit het Zuiden én goedkope windenergie uit het Noorden moet tot bij ons komen via een uitstekend geconnecteerd stroomnetwerk. UNIZO vraagt een versnelling van de Europese inspanningen en investeringen zodat de streefcijfers voor betere Europese interconnectie van elektriciteit gehaald worden.