Optimisme troef in kmo-land! Dat blijkt uit de KMO-Barometer van UNIZO voor het tweede kwartaal van 2021. Voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2019 ligt het aandeel kmo-zaakvoerders met een positieve kijk op de toekomst opnieuw hoger dan het aandeel negatief gestemde ondernemers. Sterker zelfs: met 9,72 procentpunt meer optimisten dan sceptici is de stemming in kmo-land momenteel ook pakken beter dan in het vierde kwartaal van 2019 (+3,35 procentpunt), toen er van covid nog geen sprake was. 9,72 procentpunt is ook meer dan dubbel zo hoog als het gemiddelde van 4,25 procentpunt voor gans 2019. En we moeten al teruggaan tot het tweede kwartaal van 2018 om een nog betere score tegen te komen (+10,83 procentpunt). "Onze kmo's beginnen er opnieuw in te geloven", aldus Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "Ze zien licht aan het einde van de tunnel maar dat neemt niet weg dat veel bedrijven het vandaag nog moeilijk hebben."  De KMO-Barometer van UNIZO is de enige conjunctuurpeiling, specifiek bij Vlaamse zelfstandingen en kmo's. De enquête over het tweede kwartaal liep van 8 tot 22 juni 2021. In totaal vulden 637 ondernemers uit diverse sectoren de enquête via Checkmarket in.

KMO-barometer tweede kwartaal 2021 algemeenKMO-barometer tweede kwartaal 2021 per criterium

Ondernemers zijn het meest optimistisch over hun eigen bedrijf (saldo van +32,97 procentpunt), het toekomstig werkvolume (saldo van +19,94 procentpunt) en de toekomstige financiële situatie (saldo van +16,8 procentpunt). De indicator tevredenheid over de economie tekent de grootste verbetering op: de score van -46,50 procentpunt  in het eerste kwartaal 2021 evolueert naar -1,73 procentpunt in het tweede kwartaal van 2021 (+44,77 procentpunt). Het saldo blijft wel negatief, wat betekent dat proportioneel nog steeds meer ondernemers niet dan wel tevreden zijn over de economie.

De recente versoepelingen van de coronamaatregelen en de heropening van de meeste sectoren hebben hoe dan ook een serieuze boost gegeven aan het vertrouwen van de kmo's in de toekomst. Ook de andere indicatoren gaan erop vooruit ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Na de tevredenheid over de economie volgen het werkvolume ten opzichte van vorig kwartaal, de tevredenheid over het eigen bedrijf en de financiële situatie ten opzichte van vorig kwartaal als indicatoren met de grootste verbeteringen.

"De economie trekt weer aan en onze ondernemers geloven er opnieuw in", aldus een tevreden Danny Van Assche, "Het verschil met de stemming in onze barometer van vorig kwartaal kan haast niet groter zijn. Wat toch maar weer toont hoe veerkrachtig onze ondernemers zijn en hoe snel ze zich herpakken van zodra ze weer een lichtpunt zien, alle moeilijke omstandigheden ten spijt. Dit betekent echter niet dat we er al zijn. Veel kmo's zitten nog in een precaire financiële situatie en niet alle beperkingen zijn intussen al opgeheven, waardoor verschillende sectoren nog niet op volle capaciteit kunnen draaien. En zolang ze nog met de handrem op moeten werken, mag de overheid hen niet loslaten. Daarom vragen we de verlenging van het Vlaams Beschermingsmechanisme en een aantal Brusselse coronamaatregelen tot al zeker eind september, zodat onze kmo's de lopende kosten tijdens hun heropstart kunnen blijven dragen."

Nu de coronacijfers bijzonder gunstig blijven evolueren en we met onze gesmeerd lopende vaccinatiecampagne intussen de beste leerling van de Europese klas zijn, rekent UNIZO er op dat op het Overlegcomité van 16 juli de afschaffing van de allerlaatste beperkende maatregelen zal worden aangekondigd.

Bestand Download hier de KMO-Barometer-fiche...

Meer weten: Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be