UNIZO Oost-Vlaanderen, PuurGent en professioneel koor Kratzfuss bedanken al wie lokaal shopt op koopzondag

GENT, 07/11/2021 – Onze lokale handel brengt ambiance, gezelligheid en een goed gevoel naar de winkelstraat. Dat klinkt ook door in het Winkelhierlied, een feel-good-nummer dat sinds eind oktober op verschillende radiozenders en streamingdiensten te horen is. De boodschap van het Winkelhierlied verdient extra aandacht en daarom brengen UNIZO Oost-Vlaanderen en PuurGent op zondag 7 november een gelegenheidskoor op de been dat bestaat uit Gentse winkeliers en professionele zangers van het Aalsterse koor Kratzfuss. Om 14u30 zingen zij live het winkelhierlied “Goeiedag, Dankuwel en Tot Ziens!” op de sfeervolle binnenplaats van Post Plaza in Gent. Begin november werden ook een 20-tal etalages van Gentse winkelhiers geïllustreerd met de tekst van het winkelhier-lied zodat de campagne en het lied in Gent zichtbaar zijn.
 
Muziek en lokale handel brengen mensen samen
Met het Winkelhierlied geeft UNIZO de winkelhiercampagne, die intussen al een tweetal jaar loopt, een nieuwe boost. Miguel Wiels tekende voor de melodie, Phile Bokken/Sonhouse voor de productie, en Ronny Mosuse voor de tekst en zang van de officiële track. Een gelegenheidskoor van het Aalsterse Kratzfuss en Gentse winkeliers geeft nu een Oost-Vlaamse draai aan het lied. “Net zoals muziek kan de lokale handel mensen samenbrengen en verbinden. We brengen tijdens een koopzondag graag wat extra ambiance naar het centrum. Het moment is perfect: de World Choir Games brengen zo’n 20.000 professionele zangers naar Gent en Antwerpen en ook de koopzondag lokt heel wat volk. Het lied benadrukt het belang van lokaal kopen voor onze economie op een vrolijke en aanstekelijke manier. Het is tegelijk een bedanking voor iedereen die de afgelopen periode trouw is blijven ‘winkelhieren’. En dat kan je ook in Gent: in het centrum maar uiteraard ook in onze deelgemeenten, achter elke hoek valt er wel wat te ontdekken. Deze campagne is ook een hart onder de riem voor al onze “winkelhiers” die geen makkelijke tijden achter de rug hebben. Zij maken onze stad tot een fantastisch leuke plek waar het fijn vertoeven is.”, besluit Gents Schepen van Economie, Handel, Sport en Haven, Sofie Bracke.
 
Belang van winkelhieren
Uiteraard beperkt de boodschap van de winkelhiercampagne zich niet tot dit lied. In een uitgebreide Visietekst wil UNIZO de toekomst van de zelfstandige handel prominenter dan ooit op de agenda plaatsen. Tegelijk reikt de Visietekst nuttige bouwstenen aan waarmee de verschillende stakeholders (handelaars, steden, gemeenten en beleidsmakers op regionaal, Vlaams en federaal niveau) in de praktijk het verschil kunnen maken. "We willen consumenten op het hart drukken om systematischer lokaal te kopen. Want elke euro die zij lokaal besteden (ook in lokale webshops!), vloeit op de één of andere manier terug naar de samenleving, wat niet of veel minder het geval is voor de vele euro's die in grote buitenlandse webshops worden uitgegeven." zegt Jos Vermeiren, Gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen. “Onze Vlaamse winkeliers zijn onmisbaar. Ze doen aan job- en welvaartscreatie; bouwen ons sociaal-economisch weefsel op en leveren een belangrijke bijdrage aan de beleving in de stad. En wist je dat ze jaarlijks gemiddeld voor €1500 sponsoren aan lokale verenigingen en initiatieven? Dat engagement nemen de grote, internationale spelers vooralsnog niet op.
 
Bedrijvige kernen, een winkelshift en eerlijke concurrentiekansen
Om onze centra levend en leefbaar te houden voor zelfstandige handelaars, inwoners en bezoekers is het cruciaal dat er blijvend wordt ingezet op het creëren van zogenaamde 'bedrijvige kernen', waarbij niet alleen handel en horeca, maar ook andere ondernemersactiviteiten, vrije beroepen, diensten - privé en openbaar - worden samengebracht in de kern. Een aantrekkelijk centrum lokt namelijk het nodige volk. UNIZO bepleit ook een 'winkelshift’ als belangrijk instrument om een noodzakelijke ommekeer te realiseren. Het komt erop neer dat bestaande detailhandelszaken in de rand niet meer kunnen uitbreiden omdat ze daar eigenlijk niet thuishoren en een rechtstreeks leegzuigeffect hebben op de kernen.
 
Ook de zelfstandige webshops (al dan niet in combinatie met één of meer fysieke winkels) moeten volgens UNIZO (opnieuw) kunnen rekenen op eerlijke concurrentiekansen ten aanzien van grote buitenlandse webshops. (Want ook online is winkelhieren belangrijk!) In haar Visietekst bepleit UNIZO in dit verband onder meer een gelijk fiscaal speelveld en een verbod op gratis retourzendingen, die vloeken met elke normale economische en ecologische logica en daardoor onhoudbaar zijn. In een recente UNIZO-enquête, die door 1.100 respondenten werd ingevuld, geven 6 op 10 zelfstandige handelaars aan dat ze de concurrentie van grote internationale webshops als de grootste bedreiging zien voor hun activiteiten.
 
De Winkelhierreflex
Bemoedigend zijn dan weer een aantal resultaten uit de recente consumentenenquête naar aanleiding van het Weekend van de Klant (eerste weekend oktober). Enkele cijfers:
63% van de ondervraagde consumenten vindt het belangrijk om te kopen bij winkels van Belgische oorsprong (fysiek)
67% koopt sinds corona meer bewust lokaal (in de eigen buurt)
59% let op de herkomst van de producten die hij/zij koopt
46% is bereid iets meer te betalen bij een winkel van Belgische oorsprong
41% zegt online bewust op zoek te gaan naar Belgische/lokale handelaars
 
"Er bestaat dus wel degelijk een Winkelhierreflex bij de consument", besluit Jos Vermeiren, "Alleen moeten we die reflex nog meer stimuleren en cultiveren, om de jaarlijkse koopvlucht voor zowat 8 miljard aan consumentengoederen naar het buitenland te milderen. We zijn een open economie en af en toe iets kopen in het buitenland mag uiteraard. Maar als het een reflex wordt om systematisch (online) in het buitenland te kopen, creëren we een gigantisch probleem voor onze lokale handel en bij uitbreiding voor onze hele economie en samenleving. Dus laat ons samen massaal het Winkelhierlied zingen en er ook naar handelen."