Het aantal starters in Brussel zakt voor het derde jaar op rij en blijft zo onder het niveau van voor de coronacrisis. Dat blijkt uit een studie die UNIZO Brussel uitvoerde in samenwerking met GraydonCreditsafe.

Volgens een eerste raming zullen er in 2023 11.412 startende ondernemingen in Brussel zijn. Dit is een daling met 5,09% ten opzichte van vorig jaar en bijna 13% ten opzichte van vijf jaar geleden.

Recente cijfers tonen dat Brussel haar aantrekkingskracht bij starters verliest. Als deze trend zich voortzet, vormt het een directe bedreiging voor de economische vitaliteit en innovatie in het Gewest en de omliggende regio.

Julie Huntz, expert Brussels Gewest bij UNIZO: “Brussel is historisch bekend om zijn culturele diversiteit, ondernemersgeest en innovatieve flair. De afname van het aantal starters is niet enkel een statistiek; het is een symptoom van een groter probleem dat ons Gewest bedreigt. Met de afschaffing van de vestigingswetgeving in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 2024, hopen we in 2024 een kentering in te zetten.”

Wie tot vandaag in Brussel een onderneming wil starten, moet over een diploma bedrijfsbeheer beschikken en voor sommige beroepen ook een attest beroepsbekwaamheid voorleggen. Daarnaast speelt ook de fiscaliteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een rol. Onder andere de gemeentelijke opcentiemen zijn in de voorbije legislatuur fors gestegen. De kloof met Vlaanderen wordt steeds groter.

“Het belang van starters mag niet onderschat worden. In een tijd waar innovatie en ondernemerschap de drijvende kracht zijn achter economieën wereldwijd, kan Brussel niet achterblijven. We moeten dan ook dringend de aantrekkelijkheid van onze hoofdstad bij ondernemers herstellen, zodat ook starters een voedingsbodem vinden om te ondernemen. Doen we dit niet, dreigt de motor stil te vallen.” aldus Julie Huntz.

Om deze boodschap extra kracht bij te zetten, verkiest UNIZO elk jaar in januari een (provinciale) Starter van het Jaar: www.unizo.be/starter-van-het-jaar. Alle startersinfo, check: www.unizo.be/starters.

Nuttig voor jou