Intussen is dit feestweekend al aan de zevende editie toe. In heel het land leggen dit weekend 12.000 handelaars hun klanten extra in de watten. Shoppen is één van de favoriete tijdsbestedingen van de Belg. Passeer dit weekend dan ook zeker bij je favoriete handelaar, trek naar je geliefkoosde shoppingplek of ga op ontdekking.

Tijdens het Weekend van de Klant willen handelaars hun klanten bedanken voor het vertrouwen. Duizenden winkeliers (zelfstandigen en ketens), maar ook horecazaken, kappers en schoonheidsspecialisten, bankkantoren, reisbureaus, … verrassen hun klanten met een cadeautje of leuke actie. 

HANDEL EN HORECA ZORGEN VOOR SFEER EN BELEVING

Tom Vandeput, gedeputeerde van economie: “Shoppen in Limburg, dat kan bij de meer dan 5.500 winkels die onze provincie rijk is. 75 % wordt uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Zij staan garant voor winkelbeleving, kwaliteit, persoonlijk advies en een goede service, ook na verkoop. Bovendien zorgen zij ervoor dat onze handelskernen attractief zijn zodat ook niet-Limburgers graag naar hier komen. Een dagje shoppen wordt vaak gecombineerd met een bezoek aan de horeca. Limburg telt 3.250 drank- en eetgelegenheden. 

Het is die combinatie van handel en horeca die zorgen voor gezelligheid en beleving in onze steden en gemeenten. Het provinciebestuur moedigt het lokaal shoppen aan omdat lokaal shoppen duurzaam is en voor welvaart zorgt. De Limburgse retail creëert immers meer dan 42.000 jobs.”
 

WINKELEN ZORGT VOOR PLEZIER EN ONTSPANNING

Uit een ruime consumentenenquête van UNIZO, Comeos en UCM via Checkmarket bij 2.600 consumenten blijkt dat we, , veel vermaak blijven halen uit winkelen.  60 procent van de respondenten zegt met plezier tijd vrij te maken om te gaan shoppen. Voor vier op de tien (39%) is winkelen zelfs dé favoriete tijdsbesteding. Het wijdverspreide Belgische winkellandschap komt hier dan ook sterk aan tegemoet.

Bijna een op drie (30%) zegt minstens wekelijks te gaan shoppen, en nog eens 36 procent gaan minstens een keer per maand op winkeltrip. Ondanks het toegenomen en kwalitatief online aanbod blijft de beleving van het fysieke winkelen erg populair. 57% shopt het liefst enkel fysiek. Toch kan het belang van webshops niet onderschat worden, want een op drie (35%) verkiest een combinatie van beide om te winkelen.

Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg: “We merken dat na corona de retail een nieuwe adem heeft gevonden en de fysieke winkels terug blaken van dynamiek en beleving. We zien meer en meer innovatieve winkelconcepten opduiken waardoor het winkellandschap een nieuwe boost krijgt. Dat ondernemerschap kunnen we alleen maar toejuichen en optimaal ondersteunen met positieve campagnes en de boodschap om te blijven winkelhieren. Weekend van de Klant is daar een mooie aanvulling op.”

54% Van de mensen die ecocheques hebben, vertoont volgens een studie van de UHasselt een milieuvriendelijker koopgedrag. Dit onderzoek naar aanleiding van het Weekend van de Klant wijst uit dat 59% van de consumenten hun koopgedrag heeft aangepast door meer ecologische producten te kopen met hun ecocheques. Lokale en duurzame producten lijken duidelijk in opkomst te zijn. Maar liefst 70% geeft aan dat ze bij een bezoek aan een andere stad op zoek gaan naar typische streekproducten, en 56% is bereid om meer te betalen voor duurzaamheid. 

Bovendien heeft 39% het afgelopen jaar bewuster gekozen voor ecologische producten dan het jaar ervoor, zowel door het gebruik van ecocheques als door de voorkeur te geven aan producten met minder verpakkingen.

MET EEN DRANKJE EN EEN HAPJE

Ook de combinatie van winkelen en horecabezoek is opvallend. Maar liefst een kwart van de bevraagden zegt bij het shoppen altijd een stop te maken in een restaurant, brasserie of café. 66 % geeft aan om dit regelmatig te doen, en slechts 9 procent meldt om nooit een horecazaak te bezoeken tijdens het winkelen. De hotels en B&B’s varen daarbovenop ook bij bruisende kernen en winkelcentra. Een op vijf van de bevraagden zegt soms te overnachten voor een shoppingtrip in eigen land.

“We bieden een mooie mix aan winkels, horeca en beleving. Dit wordt duidelijk gewaardeerd, en daar zijn onze handelaars hun klanten natuurlijk ook dankbaar voor. Dit weekend worden ze dan ook extra verwend”, zegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg.
 

AANWEZIGHEID OP SOCIALE MEDIA LOONT

Sociale media speelt een steeds belangrijkere rol in de zoektocht naar winkels. De helft van de consumenten maakt actief gebruik van Facebook en Instagram voor het ontdekken van nieuwe fijne winkellocaties. Dat onderstreept voor de ondernemers het belang om voldoende aandacht te vestigen op hun sociale mediakanalen. Het is een niet meer weg te denken medium om hun klanten goed te informeren en te overtuigen.  Daarnaast blijft de traditionele mond-aan-mond reclame hoog scoren. 43% procent van de bevraagden zegt zich te laten leiden door vrienden en familie bij de keuze. 
 

EEN GOEDE BEREIKBAARHEID IS ESSENTIEEL

Hasselt behoort tot de top vijf van favoriete shoppingsteden. Gevraagd waar men belang aan hecht bij het shoppen staat een goede bereikbaarheid met stip bovenaan, gevolgd door een goede mix van ketens en zelfstandige winkels, een centrale en bereikbare parking en netheid.

Koning auto blijft het meest gebruikte vervoersmiddel (61 procent), bijna een op vijf neemt liefst de  (elektrische) fiets en 10 procent gaat het meest te voet winkelen. Het openbaar vervoer scoort bedroevend laag. Slechts 1 Vlaming op 10 verkiest het openbaar vervoer om te winkelen.  

We zien dat de Belg graag gaat winkelen en dat komt volgens ons omdat al onze handelaars elke dag opnieuw veel moeite doen om het de klanten naar hun zin te maken. Het is ook belangrijk dat de politieke besturen actief meewerken en waar mogelijk faciliteren want bloeiende handelskernen zorgen nu eenmaal voor bloeiende steden. Een goede bereikbaarheid en voldoende parking is essentieel.

CONSUMENT VERKIEST DIGITALE BETALING

Het overgrote deel van de consumenten, 92 procent, verkiest om digitaal te betalen. De klassieke betaalterminal blijft daarbij het populairst, gevolgd door contactloos betalen. Maar liefst de helft van de respondenten zegt nu meer contactloos te betalen dan een jaar gelden. 12 % heeft nooit cash op zak, en bij minder dan de helft zit er quasi nooit meer dan 50 euro in de portefeuille. 

LIMBURGSE INITIATIEVEN

De 1000 deelnemende Limburgse handelaars lanceren heel wat leuke initiatieven in het kader van het Weekend van de klant. We trappen het Weekend van de Klant nu zaterdag af in Lanaken. UNIZO Lanaken, Gemeente Lanaken en de lokale handelaren organiseren het Reuze Ontbijt om het Weekend van de klant goed in te zetten. Tussen 10 & 12u00 kan men genieten van een luxe-ontbijt met lokale lekkernijen en bubbels. Het is een culinaire en muzikale beleving waar het lekker genieten is.

Om 14u00 nodigen Burgemeester van Genk, Wim Dries, in aanwezigheid van Schepen van Economie Toon Vandeurzen,  Minister van Werk, Economie, Innovatie & Landbouw Jo Brouns en Gedeupteerde Tom Vandeput alle winkeliers uit een foto te maken aan de prachtige groene Instagram Wall van UNIZO Genk. Hiernaast zijn er nog heel wat steden en gemeenten zoals Bilzen, Bocholt, Hechtel-Eksel, Kermt-Kuringen, Kinrooi, Maaseik, Pelt, Tessenderlo, Tongeren,… die heel wat initiatieven op poten zetten.

www.weekendvandeklant.be