Marc Zuckerberg, CEO en founder van Facebook, lanceerde recent nog zijn nieuwste speeltje, genaamd Metaverse. Een digitaal universum waarin de echte en de virtuele wereld samenvloeien. Het is een online wereld waarin mensen zullen werken, communiceren, ontspannen en ja zelfs ondernemen. Het lijkt allemaal misschien nog verre toekomstmuziek, maar de drang voor velen onder ons om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur of de grauwe wereld, is groot. De kans om helemaal opnieuw te beginnen ligt open. Een zuivere vorm van escapisme. Wat de ene zoekt in alcohol of drugs, nog anderen in gaming of het lopen van marathons, kan je hier terugvinden een 3D bril op te zetten en in te loggen. Het is nochtans niks nieuws. De gebroeders Grimm, Hans Christian Andersen, J.R.R. Tolkien of Charles Perrault namen je op hun beurt ook al mee in een sprookjeswereld. En recent nog lieten films als Avatar of Ready Player One je kennismaken met een fantasiewereld, waar je kan zijn wie je wil, met de superkrachten die je in het dagelijkse leven ontbeert. Marc Zuckerberg verkoopt advertenties in een nieuwe sprookjeswereld en brengt online en digitaal zo naar het volgende level. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan er vandaag al vastgoed kopen in Metaverse, je kan er beleggen in kunst (non fungible tokens - NFT) en je kan er exclusieve concerten beleven. Je kan het Amazonewoud in 3D bezoeken vanuit je luie zetel of je kan Barcelona - Liverpool meevolgen al zat je in Camp Nou. Kortom het businessmodel is oneindig en wees maar gerust, dat bekende merken als Budweiser, Nike, Samsung of Audi hier heel gretig op zullen inspelen. Met virtuele (bit)coins zal je je avatar kunnen veranderen in je eigen droombeeld en dat in een droomwereld. Al je fantasieën kunnen zomaar realiteit worden. Na een stressvolle werkdag even wegvluchten naar een paradijselijk eiland. Familie of Thuis 2.0 zeg maar. Voor sommigen virtual reality, voor anderen virtual insanity. Hoedanook big business.