In de laatste dagen van deze wintersolden peilden Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en ondernemersorganisatie UNIZO naar de verkoop. Uit hun bevraging blijkt dat 44% van de zelfstandige modehandelaars minder verkocht dan in dezelfde soldenperiode vorig jaar. Bijna één op drie behaalde dezelfde omzet als tijdens de wintersolden in 2023 en 27,6% verkocht meer. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie: “Deze wintersolden kenden een relatief trage start omwille van het regenweer tijdens de eerste soldendagen. De tweede helft stabiliseerde de verkoop maar door het uitblijven van een echt stijgende verkoop viel het algemeen resultaat lager dan verwacht”.

Mode Unie en UNIZO peilden met een bevraging bij 134 unieke respondenten naar het resultaat van de afgelopen wintersolden. In vergelijking met dezelfde maand in 2023 hebben zelfstandige modewinkels gemiddeld 4,2 procent minder soldenomzet gedraaid. Isolde Delanghe: “Doordat we de koudeprik pas in de tweede week van de solden zagen, kwam de soldenverkoop trager op gang. De meerverkoop die we hadden omwille van het koude weer kon de trage start echt niet goed maken. Bovendien zorgden de sneeuwdagen voor een zware terugval van de verkoop. Consumenten werden aangeraden om zich zo weinig mogelijk te verplaatsen, waardoor er die dagen een pak minder volk in modewinkels was dan dat normaal het geval is.”

De organisaties peilden eveneens naar de verwachting van de komende lente- en zomerverkoop. Moderetailers geven aan dat ze in het komend seizoen dezelfde omzet verwachten dan in 2023. “Hoewel consumenten nog steeds beïnvloed worden door de aanhoudende geopolitieke spanningen merken we dat er toch enthousiasme is voor het nieuwe verkoopseizoen. De energieperikelen liggen achter ons en dat zorgt ervoor dat klanten opnieuw zin hebben om budget te spenderen aan nieuwe lente- en zomeritems”.

De nieuwe collectie wordt momenteel volop geleverd in de winkels. Hierbij geeft 40% van de modehandelaars aan dat ze een deel van de leveringen een stuk vertraagd binnen zien komen door de problematiek in de Rode Zee. 60% van de handelaars ondervindt geen problemen en heeft al een groot deel van de nieuwe lente- en zomercollectie in de rekken hangen.