De ondernemers in Kortessem zijn tevreden dat minister Lydia Peeters de plannen voor de "fietsvriendelijke inrichting van de Hasseltsesteenweg" en de bemerkingen en suggesties van de ondernemers met haar administratie wil bekijken. Deze tussenstap komt er nadat UNIZO Limburg de vele bekommernissen en suggesties van de ondernemers overgemaakt heeft. De zenuwachtigheid bij ondernemers en bewoners is bijzonder groot.   

"De naam van het project – Fietsvriendelijke inrichting van de Hasseltsesteenweg - geeft meteen aan waar de focus ligt", zo stelt Patrick Buteneers, directeur belangenbehartiging bij UNIZO-Limburg. "Een klantvriendelijke herinrichting van de Hasseltsesteenweg" zou er helemaal anders uitzien." De ondernemers willen graag dat fietsers comfortabel en veilig doorheen Kortessem kunnen fietsen.  Zij en hun kinderen gebruiken immers ook veelvuldig de fiets. Ook voor de ondernemers gaat veiligheid voor maar zij vrezen voor de meer dan 150 van de 216 parkeerplaatsen die opgeofferd zullen worden.

Parkeergelegenheid die verdwijnt maakt het bijzonder moeilijk voor bewoners om hun auto nog te kunnen parkeren, zeker wanneer men niet over een oprit of garage beschikt. Maar ook klanten van de talrijke handelszaken zullen veel moeilijker een parkeerplaats vinden. "Dit is nefast voor een landelijke gemeente als Kortessem waar bovendien vele klanten, gelet op de inrichting van de Hasseltsesteenweg, erg gericht boodschappen komen doen." 

De parkeerstrook wordt aan beide zijden van de Hasseltsesteenweg opgeofferd om de aanleg van een breed voetpad én fietspad mogelijk te maken.  Alternatieven voor bijkomende parkeergelegenheid worden niet geboden, terwijl dit volgens de ondernemers toch wel tot de mogelijkheden behoort.  Ook het inrichten van een fietsstraat via een parallelweg zou het mogelijk maken dat fietsers vanaf de grens met Wimmertingen tot in het centrum van Kortessem en zelfs tot in Diepenbeek in alle veiligheid kunnen fietsen. 

Naast de volledige focus van de herinrichting op fietsers en het gebrek aan focus op ondernemers- en klantvriendelijkheid maken de ondernemers zich ook zorgen over de totale doorlooptijd van het project. Het project staat gekend onder de naam “Printhagen – Kruispunt”, maar zal in twee fasen uitgevoerd worden met elk een duurtijd van 2,5 jaar. Ook de tweede fase heeft een impact op de handelaars. De totale doorlooptijd van 5 jaar met hinder voor de ondernemers is veel te lang. De ondernemers pleiten er dan ook voor om de werken in één geheel uit te voeren waardoor de hinder in de tijd beperkt wordt. 

UNIZO-Limburg maakt vandaag in naam van de ondernemers in Kortessen meer dan 50 bemerkingen en suggesties over aan minister Lydia Peeters, het Agentschap Wegen en Verkeer en het gemeentebestuur van Kortessem. Wij hopen dat we op basis van deze bemerkingen en suggesties tot een hertekening van de plannen kunnen komen waardoor de nieuwe Hasseltsesteenweg ook ondernemers- en klantvriendelijker wordt. De ondernemers benadrukken tot een oplossing te willen komen waarbij de situatie voor iedereen verbetert. Positieve punten in het huidig ontwerp, zoals de slimme verkeerslichten en de verlenging van de afslag vanuit Borgloon op het kruispunt zijn daarvan goede voorbeelden. 

De ondernemers kijken uit naar een overleg met het kabinet van minister Lydia Peeters, het Agentschap Wegen en Verkeer en het gemeentebestuur van Kortessem om tot een constructieve oplossing te komen.   

Patrick Buteneers
Patrick Buteneers
Belangenbehartiging: manager / adviseur