6 maart staat dit jaar in het teken van vrouwelijk ondernemerschap. Al voor de derde keer organiseren Vrouwennet vzw, UNIZO en VLAIO samen met Vlaams economieminister Jo Brouns de ‘Dag van de Vrouwelijke Ondernemer’. Hiermee zetten de organisatoren straffe vrouwelijke ondernemers in de kijker. Dat is nodig, want hoewel het aantal vrouwelijke ondernemers jaar na jaar stijgt, blijven ze in de minderheid. 

Het aantal onderneemsters gaat al jaren in stijgende lijn maar er zijn nog steeds meer mannelijke dan vrouwelijke zelfstandigen in België, al is het verschil de laatste 20 jaar steeds kleiner geworden. Volgens de RSVZ waren er in België in 2022 in totaal 417.610 vrouwelijke zelfstandigen aan de slag, ten opzichte van 783.119 mannelijke zelfstandigen. Dat maakt een verhouding van 34,8% vrouwen en 65,2% mannen. Iets meer dan 1 op 3 zelfstandigen in ons land is dus een vrouw.

In 2002 was deze verhouding nog 29,3 tot 70,7%. Ten opzichte van 2021 steeg het aantal vrouwelijke zelfstandigen met 12.336 of 3,0%. Over een periode van 5 jaar gaat het zelfs om een stijging van 21%. Vrouwelijk ondernemerschap zit dus duidelijk in de lift. 

De evolutie die we nu zien is hoopgevend, maar de kloof blijft groot”, zeggen Claire Selis, directeur van Vrouwennet vzw en UNIZO-topman Danny Van Assche. “De inhaalbeweging is al een tijdje ingezet, maar met het gemiddelde netto groeicijfer van de laatste drie jaar zou het nog tot 2081 duren vooraleer er evenveel mannelijke als vrouwelijk zelfstandige ondernemers zijn in België.”

Ook op Europees niveau scoren we bovengemiddeld. Eind 2023 was 10,2% van de werkende vrouwen in ons land tussen 20 en 64 een zelfstandige ondernemer. We doen het Europees gezien dus zeker niet slecht en scoren hoger dan de mediaan van de EU-27 (8,5%), Duitsland (5,5%) en Frankrijk (9,5%). Op de EU-27 rangschikking staan we 10e. Nederland staat 4e met 12,4%. Ook hier zien we een positieve evolutie, want in 2013 was dit aandeel 9,0%. Onder de werkende mannen eind 2023 was 17,5% een zelfstandige ondernemer.

Stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap 

Ondanks de stijging blijven er drempels voor vrouwen om de ondernemersstap te zetten. Daarom zetten Vrouwennet en UNIZO samen met minister Brouns elk jaar een aantal rolmodellen in de kijker. Zes straffe onderneemsters zijn de ambassadrices en dus gezicht van deze campagne.  Sarah Renson, Caroline Van der Perre, Valerie Thys, Karine De Bie, Ruth Claes en Julie Vets gaan op 6 maart samen met minister Jo Brouns in gesprek over vrouwelijk ondernemerschap in Vlaanderen. Dat doen ze tijdens een bootcamp van Fempreneurs, een inspiratieavond waar 150 onderneemsters samenkomen. Het centrale thema is ondernemen met impact. Ondernemen doe je niet in een vacuüm. Ondernemers innoveren, doen zaken bewegen en zorgen zo voor impact op die samenleving.  Door in te zetten op duurzaamheid, op inclusie, op technologische innovatie, op kwalitatieve productie, op ambachten. Authentieke keuzes die de samenleving mee vorm geven. Onze 6 vrouwelijke ambassadrices lichten in het panelgesprek graag toe hoe zij impact maken.  

‘Fempreneurs’ is een project van Vrouwennet vzw waarbij, met steun van VLAIO, over een periode van 2 jaar 600 vrouwen in hun ondernemerschap worden versterkt. Het bootcamp is naast mentor-menteeship en digitale workshops een van de begeleidingsvormen. Doorheen het traject groeien de onderneemsters qua inzichten, capaciteiten en kennis. Fempreneurs schenkt ook bijzondere aandacht aan thema’s die verband houden met de transitie naar een Slim en Duurzaam Vlaanderen.  

Vlaams minister Brouns: “Vanuit Vlaanderen hechten we erg veel belang aan ondernemerschap, het creëert meerwaarde en zorgt voor welvaart en innovatie. Projecten zoals Fempreneurs, dragen op een positieve manier bij nog meer vrouwen richting ondernemerschap te krijgen. Bij vrouwelijke ondernemerschap is een belangrijke rol weggelegd voor het creëren van rolmodellen. Het gaat ook over elkaar steunen en inspireren. Vrouwen vervullen ontzettend veel belangrijke rollen in onze samenleving, zowel binnen als buiten hun professionele leven. Als we sterk vrouwelijk ondernemerschap verder willen ondersteunen is cruciaal om informatie, ervaringen en ondersteuning op een zo laagdrempelig mogelijke manier tot bij deze hen te krijgen."

“Op de Dag van de Vrouwelijke Ondernemer zetten we vrouwelijk ondernemerschap centraal. Binnen enkele weken, op 15 mei, reiken we de jaarlijkse WOMED Award uit, de award voor 'Onderneemster van Jaar, en voor 'Belofte van het Jaar'. Een bekroning van vrouwelijk ondernemerstalent. Door rolmodellen op een podium te plaatsen willen we meer vrouwen inspireren en stimuleren om te kiezen voor het ondernemerschap ”, zegt Claire Selis

“Naast deze initiatieven om ondernemerschap te promoten en de begeleidingstrajecten via Fempreneurs is er ook nood aan maatregelen die zorgen voor een betere work-life balance.  Ondernemers werken vaak op onregelmatige tijdstippen, ‘s avonds en in het weekend. We blijven hameren op de nood aan een ruim aanbod van goede, betaalbare en flexibele kinderopvang. Dat is van belang voor alle ondernemers”, besluit Danny Van Assche.