Retail-ondernemers doen er sinds de heropening in mei álles aan om de corona-maatregelen nauwgezet op te volgen en de veiligheid van hun klanten te garanderen. Met resultaat. Want de heropflakkering is op geen enkele manier het gevolg van het heropenen van de winkels. UNIZO Limburg en Mode Unie dringen er daarom op aan om ‘shoppen met je bubbel’ terug toe te laten. “De volksgezondheid primeert en we respecteren het beleid. Maar we begrijpen niet dat je met je partner, kinderen of bubbel op restaurant mag, maar niet kan gaan shoppen. Zeker nu er een algemene mondmaskerplicht is in de winkels. Ondernemers in de retail hebben alle inkomsten nodig om te kunnen overleven, en daarbij maakt shoppen met je bubbel een immens verschil…”, stelt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg.

Modehandelaars bewezen sinds 11 mei zich strikt aan de veiligheidsmaatregelen te houden en kregen dan ook het vertrouwen van de consument, die met veel goesting terugkeerde naar de fysieke winkel. “In die zin is de verstrenging van de maatregel om individueel te komen shoppen, en dat voor maximum dertig minuten, onbegrijpelijk", aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie en Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg.

Beiden kaarten het probleem al meermaals aan en zetten hun oproep om shoppen met je bubbel terug toe te laten extra in de verf met cartoons van de Truiense Kim Duchateau. "Uiteraard is volksgezondheid ook voor ons prioritair, maar de overheid moet het evenwicht bewaren tussen de economische leefbaarheid van de sectoren en de maatregelen die genomen worden om deze volksgezondheid te beschermen. De nieuwe maatregelen opgelegd voor de modesector zijn bijzonder streng, rekening houdend met het feit dat experts meerdere malen aanhaalden dat winkels niet het probleem zijn wanneer het aankomt op het verspreiden van het virus. We vragen dan ook dat er een versoepeling komt en dat shoppen met mensen binnen de bubbel mogelijk wordt. We zien niet in waarom je in de horeca wél met je bubbel iets kan nuttigen, maar waarom je niet met je partner of iemand uit je bubbel naar de winkel kan zonder vooraf een afspraak te maken. De nieuwe maatregel zal zeker en vast ook een rem zetten op de soldenverkoop. Consumenten winkelen nu immers liever niet alleen.”

Het kan perfect veilig
Uit een enquête van Mode Unie blijkt dat modehandelaars gemiddeld 40% minder verkochten in het afgelopen zomerseizoen ten opzichte van datzelfde seizoen vorig jaar. Door de verplichte sluiting in de acht beste weken van het seizoen hebben modewinkels nog heel wat stock over die ze zoveel mogelijk willen verkopen tijdens de solden. "De soldenverkoop is cruciaal om de derving van het zomerseizoen iets te verzachten. Door de verstrengde maatregelen worden consumenten afgeschrikt om te gaan shoppen, wat een drastische minderverkoop tot gevolg zal hebben.”

UNIZO Limburg en Mode Unie vragen dan ook dat de nieuwe regel rond het alleen shoppen herzien wordt. Winkelen in zelfstandige modewinkels kan helemaal veilig, dat bewezen modehandelaars sinds 11 mei. Ook naar aanloop van de solden werd opnieuw alles in het werk gesteld om klanten veilig en met een goede service te ontvangen.

Kim Duchateau - vervelend, zo zonder partner in de winkelKim Duchateau - wij wachten