UNIZO zet zich achter het voorstel van Kamerlid Leen Dierick om buitensporige prijspromoties voor verse voeding te verbieden. “Deze dumpingacties zijn niet duurzaam en spelen op langere termijn in het nadeel van de consument”, zegt topman Danny Van Assche. Volgens het wetsvoorstel mogen promoties op landbouw- en voedingsproducten maar maximaal 34% van de waarde van de originele verkoopprijs van een product bevatten. Hierdoor zijn aanbiedingen zoals  “1 kopen, 2 gratis" niet meer toegelaten. Wat nog wel kan, is een derde product gratis aanbieden (2 kopen, 1 gratis). 

Promoties moeten absoluut mogelijk blijven, ze zijn een belangrijk instrument voor ondernemers om de verkoop een boost te geven, zich te onderscheiden van een concurrent of om de voorraden op te ruimen. Maar de overdreven promoties, die het gevolg zijn van de sterke concurrentiestrijd tussen de grote retailspelers, brengen de rendabiliteit van kleinere spelers in het gedrang. Lokale supermarkten, bakkers en slagers kunnen niet concurreren tegen deze dumpingacties. Denk aan voorbeelden als één pak charcuterie kopen en één gratis, of twee koffiekoeken gratis bij de aankoop van één. 

UNIZO stelt al langer de problematiek van ‘overdreven kortingen’ aan de kaak. Zowel Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van supermarkten en speciaalzaken, als de aangesloten producentenorganisaties zoals FENAVIAN (vleesverwerkende nijverheid) zijn vragende partij om in te grijpen op buitensporige aanbiedingen op verse voeding.  In Frankrijk is er sinds 2019 zo’n verbod, en ook in Nederland denkt men eraan om het in te voeren.


“Dumpingpromoties zijn een uitgekiende strategie van multinationals om marktaandeel veroveren”, zegt Danny Van Assche. “Het resultaat is dat de lokale productie onder druk staat en er meer aanvoer is van goedkope buitenlandse producten. Kmo-ondernemers missen hierdoor de noodzakelijke marges om in te zetten op innovatie, duurzame investeringen en ontwikkeling. Heel het systeem van dumpingprijzen en -kortingen staat haaks op de verduurzaming van onze economie. Het is de consument die uiteindelijk het grootste slachtoffer zal zijn. Op korte termijn lijken dumpingacties interessant en goed voor de portemonnee, maar op lange termijn zal het aanbod verschralen. Het uiteindelijke gevolg van deze race to the bottom is minder lokale productie, minder kleinschalige winkels en minder kwaliteit. Verder creëert het ook een verkeerd beeld bij consumenten, namelijk dat de ‘normale verkoopprijs’ exuberant is, terwijl voor vele schakels in de keten het water al aan de lippen staat. Een eerlijk product verdient een eerlijke prijs. Het voorstel is voor de consument op het eerste zicht misschien een onpopulaire maatregel, maar wél een die op lange termijn zal lonen.”