Prijsverhoging pakjesdiensten maakt volgens UNIZO behouden van gratis recht op retour nog onrealistischer

De aangekondigde prijsverhoging van PostNL is voor UNIZO het zoveelste teken aan de wand voor het gratis recht op retour. Chiel Sterckx van UNIZO Retail: "Wij zijn absoluut voorstander om het herroepingsrecht – meer bepaald de praktijk van gratis retour – grondig te herzien. Ecologisch én economisch is dit principe ronduit nefast. Een gedeelde verantwoordelijk die duidelijk ook aan de consument toekomt."

Uit een eerdere bevraging van de ondernemersorganisatie bleek al dat dit voor zelfstandigen en KMO’s niet langer haalbaar is. "De voornaamste faalfactoren van e-commerce voor retailers zijn de concurrentie van grote internationale webshops (o.a. op vlak van gratis verzending en retour) en de hoge kosten in verhouding tot de omzet. Voor 1 op 4 retailers betekent online verkoop zelfs geen extra opbrengst omdat de kosten van e-commerce de inkomsten overstijgen", stelt Sterckx. Gratis retours zijn eveneens enorm belastend voor het milieu en de mobiliteit.

UNIZO pleit daarom al geruime tijd voor een Europees verbod op gratis retourzendingen. Een zichtbare bijdrage voor retours bij e-commerce zal ervoor zorgen dat de CO2-impact van retourzendingen daalt en er een gelijker speelveld komt voor de ondernemers van hier.

Eerder dit jaar stelde UNIZO al tevreden vast dat een Europees verbod op gratis retourzendingen ook als mogelijke piste naar voor geschoven wordt in een voorstel van resolutie. "Een verbod op gratis retour is volgens ons in deze prioritair. Bovendien moet er over gewaakt worden dat dit niet al te makkelijk kan omzeild worden door bijvoorbeeld een louter symbolische bijdrage te vragen aan de consument of door de praktijk van de “abonnementen” tegen een symbolische vergoeding waarbij consumenten een jaar lang recht hebben op gratis verzending en retour", besluit Chiel Sterckx. UNIZO vraagt daarom een duidelijk wettelijk kader.

Een stijging van de tarieven van pakjesdiensten zet de concurrentiepositie van zelfstandige retailers nog sterker onder druk. UNIZO gaat er daarom uitdrukkelijk van uit dat een prijsstijging gelijkmatig bij álle klanten wordt doorgevoerd zodat niet enkel zelfstandige ondernemers met beperkte verzendaantallen geviseerd worden.