Na lang wachten is het bijna zo ver. De parkeertoren in Ledeberg gaat open voor inwoners en bezoekers van Gent. Zelfs de parking onder het E17-viaduct ging in alle stilte officieus terug open. Maar vele park-and-rides en de communicatie hierover zijn voor verbetering vatbaar, vindt UNIZO Gent. De organisatie dringt aan bij het stadsbestuur om de aantrekkelijkheid en het gebruiksgemak van de park-and-rides te verbeteren. “Een aangename stadsbeleving start bij een vlotte aankomst.”

Deze week openen twee park-and-rides: dat is goed nieuws na jaren van opgeborgen beloftes. Zo kwam er geen parkeertoren aan Arsenaal, Rozebroeken en Drongensesteenweg. Een uitbreiding van de te kleine park-and-ride aan Flanders Expo hebben we ook niet gezien.

Gent trekt jaarlijks miljoenen bezoekers aan. Ze komen voor de Gentse Feesten, het Lichtfestival, Winterfeesten en allerhande grote evenementen of gewoon voor een dagje cultuur, shoppen of een avondje stappen. Het uitgangspunt van UNIZO is dat de aantrekkelijkheid van een stad en de klantenbeleving in veel gevallen al start op de P+R. Als Gent hen op dat moment kan onthalen op een aantal goed uitgebouwde park-and-rides, is de stap gauw gezet om die ook op andere momenten te gebruiken.

Er zijn wel P+R’s rond Gent, maar zij slagen er vooralsnog niet in om bezoekers uit de ruimere omgeving aan te trekken. UNIZO vindt dat bezoekers die met de wagen naar Gent komen de reflex nog te weinig hebben om gebruik te maken van de P+R’s terwijl dat een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. Een duidelijk en eenvoudig verhaal ontbreekt. Vandaar het belang van heldere en aantrekkelijke communicatie om de consument te verleiden.

Een P+R moet bekend en bereikbaar zijn. De meest voor de hand liggende P+R, die van Gentbrugge, was door werkzaamheden jaren afgesloten en is nu blijkbaar in alle stilte terug geopend. De mobiliteitsverbinding met het centrum werd tijdens deze sluiting niet verder geoptimaliseerd. Ook de andere park-and-rides zouden nog beter gebruikt kunnen worden.

Vlot bereikbare binnenstad
Eens geparkeerd op de P+R willen bezoekers natuurlijk vlot naar de binnenstad. Stad Gent betaalt jaarlijks heel wat voor het vervoer tussen de park-and-rides en de binnenstad. De stad vervult hier noodgedwongen een taak die De Lijn moet opnemen. In Antwerpen kan het nochtans wel: P+R met een kwalitatief en frequent openbaar vervoer van en naar de stad. En dat voor een duidelijk tarief. Dat missen we in Gent. Multimodaliteit en ketenmobiliteit is nu eenmaal noodzakelijk willen we het plaatselijk en doorgaand verkeer van elkaar scheiden en Gent promoten als een vlot bereikbare stad. Het mag allemaal wat sneller gaan, al belooft De Lijn vanaf 2023 toch wat beterschap met de invoering van het nieuwe net basisbereikbaarheid, waarin de parkings aan de Weba en de Watersportbaan worden bediend.

Opportuniteiten
Daarnaast ziet UNIZO nog heel wat kansen om de P+R aantrekkelijker te maken. Als eerste zou het gemakkelijk zijn om de gebruikers te laten weten hoeveel het kost om heen en terug met de tram of bus naar de binnenstad te reizen. Dat is bij velen niet bekend. Dat schrikt af. Een betaalbaar forfaitair tarief, voor een parkeerplaats en tickets voor vijf inzittenden zou de P+R al heel wat aantrekkelijker maken. Inclusief het natransport moet de randparking goedkoper zijn dan de centrumparking, anders verleid je de consumenten niet.

Bovendien is het gebruiksgemak ook niet optimaal. We missen een vlotte en stipte verbinding en er is geen duidelijkheid over welke uurroosters van toepassing zijn. Online is deze informatie moeilijk terug te vinden, wat voor verwarring zorgt. Het is bijvoorbeeld zeer onduidelijk voor bezoekers wanneer zij een laatste verbinding van of naar de P+R hebben.

P+R’s moeten echte mobiliteitshubs worden. Voorzie daarom een aanbod waar de gebruikers de meerwaarde van inzien. Denk aan het aantrekkelijk in de markt zetten van deelfietsen, een groot aanbod aan laadpalen die je voor een forfaitair bedrag kan gebruiken of een ticket waar parkeren en het openbaar vervoer allebei zijn inbegrepen. Er zijn genoeg voorstellen die het gebruik van P+R’s kunnen aanmoedigen. UNIZO vraagt met aandrang om werk te maken van een ambitieus actieplan voor de promotie en uitbouw van een performant netwerk van park-and-rides. Dit gebeurt best samen met De Lijn en andere partners, zodat deze meteen mee zijn in het verhaal.

Jos Vermeiren, gedelegeerd bestuurder UNIZO Oost-Vlaanderen: “Het belang van goede communicatie en actieve promotie omtrent het aanbod is de afgelopen weken nog eens pijnlijk duidelijk geworden toen consumenten rondjes reden in het centrum van Gent op zoek naar een parkeerplek en zo een file creëerden. Door de alternatieven beter te promoten en aantrekkelijk en bekend te maken, wint iedereen op termijn . De stad wordt er leefbaarder door en de consument ervaart een aangenamere winkelbeleving. Zeker met Braderie Publique, de zomerkoopjes en de Gentse Feesten onderweg, hebben we een unieke kans om het volledige mobiliteitsaanbod van de Stad Gent op een positieve manier in de vitrine te plaatsen. Die kans mogen we niet laten voorbijgaan. UNIZO steekt uitdrukkelijk de hand uit naar de Stad Gent om hier samen aan te werken.”