"Enkele dagen geleden zagen we een opmerkelijk ballonnetje verschijnen. De PS stelt voor de minimumlonen te laten stijgen van 2.000 naar 2.800 euro. Straf, want we hebben nu al quasi het hoogste minimumloon van Europa. Het voorstel is bijna lachwekkend, ware het niet dat we in ons land ook met de hoogste loonkosten ter wereld worstelen."

In zijn opiniestuk op Trends.be dient Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, de PS van antwoord.

Lees hier het opinistuk van Danny op Trends.be

Wat is de de bron van onze stelling dat ons land bij de hoogste minimumlonen ter wereld heeft:

Vergelijken we de Europese minimumlonen bruto per maand, dan staat België op de 5e plek in de EU-27. Enkel in Duitsland, Nederland, Ierland en Luxemburg is het bedrag hoger dan bij ons.

Maar hoeveel houden minimumloonverdieners daar netto van over? Hoeveel euro krijgen zij op hun rekening?

Volgens een studie van Eurofound ( Minimum wages in 2023: Annual review | European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (europa.eu) P19)  steken we met het nettoloon  Ierland, Nederland en Duitsland voorbij en staan we op plaats 2 (in 2022).

Het verschil met Luxemburg wordt ook kleiner. De grafiek van Eurofound toont aan hoe dat komt. Het Belgische netto-minimumloon (groene balk) ligt veel dichter bij het brutobedrag (volledige balk) dan in de andere top 5-landen. Bij ons moeten er in verhouding veel minder werknemersbijdragen betaald worden. De grafiek toont dat de paarse balk bij ons een pak kleiner is dan bij andere landen. Dat komt onder meer door onze werkbonus,  en ook de Vlaamse jobbonus draagt bij tot een hoger netto minimumloon.

Tenslotte komt er in België nog een verhoging op het nettobedrag met 50 euro op 1 april en is een nieuwe spilindex van 2% voorzien, waardoor onze hoge positie alleen maar versterkt wordt of minstens gelijke tred houdt.