UNIZO maakt zich zorgen over de verregaande bescherming die consumenten genieten bij wanbetaling. Vanaf 1 september wordt de eerste betaalherinnering gratis, en er zijn nog twee wetsvoorstellen in de maak.

“Het doel van bescherming tegen overmatige schuldenlast is nobel, maar bij al deze initiatieven mist een redelijk evenwicht tussen de rechten van schuldeiser en schuldenaar”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche.  “Ondernemers hebben ook recht op een inkomen, en moeten ook kosten betalen. Consumenten dreigen te gemakkelijk een betaling te kunnen rekken. Als je de nieuwe regels en de nieuwe voorstellen naast elkaar legt, dan kunnen we de vraag stellen of het nog wel de bedoeling is dat een ondernemer ooit nog betaald mag worden.” 

Vanaf morgen gaat er een nieuwe wetgeving van kracht die consumenten beter zou moeten beschermen tegen de schuldindustrie. Een eerste betaalherinnering wordt gratis en er komt een plafond op de extra kosten bij een te late betaling.  UNIZO is bezorgd, want kmo’s dreigen nu veel meer tijd, energie en middelen te moeten stoppen in het afdwingen van betalingen waar ze recht op hebben. 

Danny Van Assche: “De verkeerde doelgroep wordt aangepakt. Kmo’s willen dat hun factuur betaald wordt, ze focussen helemaal niet op het vorderen van boetes bij te late betaling. Uiteraard moeten de excessen worden aangepakt, een factuur van 50 euro mag door schuldkosten geen 2000 euro worden. Maar met deze regelgeving kan de consument nu zijn eerste factuur gewoon laten liggen want er komt toch gratis een eerste herinnering. Dit zal een impact hebben op de cashflow van de ondernemers en bij de consument schuldopstapeling verder in de hand werken. Een omgekeerd effect dus, waar de kmo-ondernemer de dupe van is. Die is niet bezig met hoge schuldvorderingen, maar wil dat zijn werkuren en zijn materiaal worden betaald.” 

Deze veranderingen hebben ook grote gevolgen voor de facturatie-en invorderingsprocessen van ondernemers. Nagenoeg alle algemene voorwaarden moeten worden aangepast. UNIZO sensibiliseert hierover volop bij haar leden, zeker aangezien er ook sancties via de economische inspectie kunnen volgen. 

“We rekenen erop dat controles zich gaan richten tot de gekende probleemgevallen en het geen rondje kmo-pesten wordt”, zegt Danny Van Assche. “De overgangsperiode was enorm kort (vier maanden), en de communicatie van de overheid was bedroevend. Pas vandaag werd de informatie op de overheidswebsites (FOD Economie) aangepast. Het is voor ons dan ook ondenkbaar dat er meteen sancties zouden komen vanuit de economische inspectie.” 

 

Slinger dreigt verder door te slaan 

Momenteel zijn nog twee voorstellen in de maak ter bescherming van de consument tegen overmatige schuldenlast. UNIZO stelt vast dat het evenwicht zoek is tussen de rechten van de schuldeiser en de schuldenaar. 

Ten eerste is er een wetsontwerp inzake een nieuwe procedure voor de gerechtelijke invordering van onbetwiste geldschulden bij consumenten. UNIZO is voorstander van een efficiëntere procedure, maar met de voorstellen die nu op tafel liggen riskeert men vooral dat de procedure nog veel langer wordt. Daarnaast is nog een voorontwerp van wet voor het installeren van een nieuwe procedure (saneringsprocedure) en de hervorming van de collectieve schuldenregeling. 

Danny Van Assche: “Wat de hervorming van de collectieve schuldenregeling betreft, deze is terecht en staat ook in het regeerakkoord. Maar wat niet in regeerakkoord staat en ons grote zorgen baart, is dat men voorstelt om een nieuwe tussenprocedure te installeren.  Concreet betekent dit een soort light-versie van de collectieve schuldenregeling, maar de autonomie over het schuldbeheer blijft wel volledig  bij de consument. De procedure is bedoeld voor mensen met ‘tijdelijke en herstelbare’ geldschulden. Zij kunnen een verzoekschrift indienen bij de rechtbank waardoor er een moratorium ontstaat en er geen beslag kan worden gelegd of uitgevoerd. We vrezen dat deze nieuwe procedure een nieuwe tussenstap zal zijn bij mensen die niet kunnen of willen betalen vooraleer men naar de collectieve schuldenregeling stapt. Er zal dus alleen maar meer tijd verloren gaan.” 

UNIZO dringt aan om deze twee voorstellen niet op deze manier door te voeren. “Men wil de schuldindustrie aanpakken, maar men raakt de kmo’s. Wie een product of dienst bestelt, weet op voorhand de prijs. Excessen moeten eruit, maar op deze manier wordt de consument bijna aangemoedigd om laat te betalen. Er moet gezocht worden naar een evenwicht, dit is een opstapeling van beschermingsmaatregelen voor de consument waar de ondernemer het slachtoffer van dreigt te worden”, besluit Danny Van Assche.