“Nood aan meer aandacht voor ondernemerschapscompetenties in de leerplannen” 

UNIZO maakt met het project PLANKGAS, met de steun van VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen), jaarlijks leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs warm voor het ondernemerschap. De leerlingen moeten een idee uitwerken tot een concreet en realistisch ondernemingsplan.  Ze ondervinden aan den lijve wat er allemaal bij het runnen van een nieuwe zaak komt kijken. De drie meest overtuigende inzendingen kwamen dit jaar van leerlingen uit het Hartencollege te Ninove, de Tectura tuinbouwschool te Melle en het Sint-Augustinusinstituut te Bree. “Onze maatschappij heeft constant nood aan nieuw en jong ondernemersbloed. Op deze manier willen we jongeren laten kennismaken met ondernemerschap”, zegt gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. UNIZO breekt dan ook een lans om meer aandacht te besteden aan ondernemerschapscompetenties in de leerplannen.

Gedurende een gans schooljaar leren de leerlingen via het project PLANKGAS wat er allemaal komt kijken bij de opstart van een onderneming. De opdracht is om een businessidee of concept uit te werken tot een concreet ondernemingsplan. Ze worden hierin begeleid door hun leerkracht(en), maar ook onze UNIZO-adviseurs staan voor hen klaar als klankbord. Op twee momenten in het traject kregen de leerlingen het voorbije jaar ook feedback van hogeschoolstudenten en konden ze hun plan op basis daarvan bijsturen. 

Eind april was de deadline om de ondernemingsplannen in te dienen. Elke deelnemende school kreeg de kans om 1 plan in te sturen voor de Plankgas-wedstrijd. Hieruit koos de jury de drie winnaars  voor ‘Ondernemingsplan van het jaar’. De winnende leerlingen ontvingen hun award van gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. 

Die breekt een lans om ondernemerschapscompetenties meer mee te nemen in de leerstof van de derde graad. Danny Van Assche: “Basiscompetenties ondernemerschap zijn broodnodig om sterk van start te kunnen gaan met een eigen zaak. Het maakt nu al wel deel uit van de eindtermen, maar toch merken we dat het vaak nog te weinig wordt meegenomen in de leerstof. Zeker voor bepaalde sectoren waaruit veel zelfstandigen voortvloeien (bouw, tuinaanleg, kapper, horeca..) is dat van groot belang. Wie goed geïnformeerd en geschoold is ziet zijn slaagkansen als ondernemer sterk verhogen.” 

De drie winnende projecten:

My Safe Parcel is een project van leerlingen uit het Hartencollege te Ninove. Het is ondernemingsplan voor een bamboobox om pakketten te beveiligen. Via een QR-code kan alleen de eigenaar van het pakketje en de leverancier in de box. De tweede winnaar is Tuinplanten Jonas Roels van de Tectura tuinbouwschool te Melle. Jonas en zijn medestudenten werkten een plan uit voor online-winkel van vaste planten, siergrassen en boomkwekerijproducten. De derde finalist is Pet’s Pleasure van Bo Maesen en haar medestudenten uit het  Sint-Augustinusinstituut te Bree. Zij maakten een ondernemingsplan voor specifieke gebakjes voor huisdieren, die in samenwerking met lokale bakkerijen worden verdeeld.

Beelden vrij voor gebruik kan u hier downloaden

 

VLAIO