Gent, 26/04/2023– UNIZO maakt met het project Step-Up jaarlijks leerlingen uit het hoger onderwijs warm voor het ondernemerschap. Met het project Plankgas worden dan weer de ondernemende skills van studenten uit het secundair onderwijs getriggerd. Beide projecten krijgen steun van VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen). De Step-Up awards voor de studenten uit het hoger onderwijs gingen naar de Arteveldehogeschool en UCLL. De drie meest overtuigende inzendingen van de derde graad kwamen dit jaar van leerlingen uit het de Tuinbouwschool Tectura in Melle, VISO in Roeselare en het Sint-Rita college in Kontich.

Gedurende een heel schooljaar ervaren de leerlingen en studenten wat er allemaal komt kijken bij de opstart van een onderneming. De opdracht is om een businessidee of concept uit te werken tot een concreet ondernemingsplan. De leerkracht(en), docenten en UNIZO-adviseurs begeleiden hen hierin. UNIZO wil zo jongeren warm maken voor het ondernemerschap.

“Onze maatschappij heeft constant nood aan nieuw en jong ondernemersbloed. Op deze manier willen we jongeren laten kennismaken met ondernemerschap”, zegt Jos Vermeiren, directeur van UNIZO Oost-Vlaanderen.

De winnende leerlingen van de Plankgas-award ontvingen hun award gisteren in Zebrastraat te Gent van gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. Jos Vermeiren, directeur UNIZO Oost-Vlaanderen, reikte maandag de Step-Up awards uit.

De winnende projecten

Plankgas

Pierre Delcourt van de Tuinbouwschool Tectura in Melle werkte voor het bedrijf ‘Tuinen Delcourt’ een plan uit voor tuinaanleg op een duurzame en ecologische manier.

De tweede winnaar is het project ‘Het Sterrenlicht’ van Fleur Van Cappel van VISO in Roeselare. Zij wil een plek creëren waar mensen in rouw zich gehoord en begrepen voelen. Het aanbod gaat van het voeren van rouwgesprekken tot het onderhouden en opknappen van de begraafplaatsen.

De derde finalist is Silent Pisser van Kobe Van Beeck en Oscar Uyttenbroeck van het Sint-Rita college in Kontich. Zij voorzien een oplossing voor het probleem dat sommige mensen het lastig vinden om te plassen op een openbaar toilet wegens het geluid. Via ecologisch afbreekbare strips bieden ze hier een antwoord op.

Step-Up

Categorie duurzaamheid: The American Dream van de UCLL maakt juwelen van oud bestek. De combinatie van duurzaamheid en creativiteit viel de jury op.

De drie overige winnaars komen van Arteveldehogeschool uit Gent.

Categorie circulair: Étoui is tot stand gekomen door vier studenten die zagen hoe de globale afvalberg elke dag vergroot. De ondernemers van Étoui maken unieke en kwalitatieve toiletzakken en etuis uit oude staalboeken die op het einde van het seizoen anders zouden worden weggegooid.

Categorie sociale impact: De onderneming Froezel maakt “froezelschorten” die worden gebruikt in sensorische therapie voor mensen met dementie. Het zijn schorten met allerlei voel-elementen, zakjes of ritsen. Een team van vrijwilligers naait de schorten, de elementen op de schorten komen van gedoneerd materiaal en krijgen zo een tweede leven. Froezel viel de jury op omdat de onderneming met een eenvoudig idee een grote impact kan realiseren.

Categorie groeipotentieel: Cormeum maakt een mini-doosje dat je op je horloge kan bevestigen en waarin je de as van een dierbare kan bewaren en meedragen. De studenten werken samen met een ontwerper en een juwelier om dit ontwerp te realiseren.

De winnaars van de STEP-UP awards en Jos Vermeiren, directeur van UNIZO Oost-Vlaanderen.

De winnaars van de Plankgas awards en Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.