UNIZO reageert tevreden op het - vervroegd - doorvoeren van de aangekondigde versoepelingen in fase 2 van het Zomerplan, inclusief het verschuiven van het sluitingsuur voor onder meer de horeca naar één uur. "Dit zijn belangrijke stappen vooruit die volop doen dromen van meer", zegt Danny Van Assche gedelegeerd bestuurder van UNIZO.

In een persboodschap aan de leden van het Overlegcomité vanochtend had UNIZO nog gepleit voor een aantal bijkomende versoepelingen vanaf 1 juli (of nu 27 juni), gelet op de vaccinatiecampagne die momenteel als een trein loopt en de volop dalende coronacijfers. Daaronder, bijvoorbeeld, de afschaffing van elk sluitingsuur, de verhoging van het aantal personen dat gelijktijdig een zaak binnen mag, plus een reeks specifiek sectorale versoepelingen, zoals de mogelijkheid om weer samen in een werfbusje of taxi stappen, om als horecazaak weer echt tafellinnen te mogen gebruiken (bijzonder belangrijk voor de wasserijsector) en om als niet- medische contactberoeper ook zonder afspraak te werken.

"We hebben begrip voor het voorzichtigheidsprincipe dat het Overlegcomité hier hanteert, maar we gaan er nu wel van uit dat het Overlegcomité van 16 juli met de ultieme bevrijdingsboodschap komt, inclusief de heropening van de dansvloer in feestzalen en discotheken.", benadrukt Danny Van Assche.

Voor UNIZO is nu eens temeer van belang dat het ministerieel besluit en de antwoorden op de meest gestelde vragen  zo snel mogelijk worden gepubliceerd. "Zodat onze ondernemers de nodige tijd krijgen om al die info door te nemen en zich grondig voor te bereiden."

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans,
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be