Laat ons niet te snel conclusies trekken, maar wel snel bijsturen naargelang de noden en de praktijk”, zegt Anton Van Assche van UNIZO Brussel.

Aan het plan is een heel overlegproces voorafgegaan. Belangrijke aandachtspunten zoals toegang tot parkeerplaatsen, vrijwaren van de logistieke behoeften en afstemming met andere werkzaamheden zijn  daar op tafel gelegd. Het klopt dat de kar voor het paard is gespannen. Er zijn nog geen overstapparkings (hoewel Parking.brussels de bestaande P+R-randparkings al gratis heeft gemaakt) en de werken aan de kleine Ring zijn niet voltooid. Dat laatste blijft het heikelste punt.

“Nu lijkt of het overleg geen enkele zin heeft gehad. En treedt er een soort van ‘overlegmoeheid’ op, zowel bij de organisaties als bij de ondernemers zelf, zeker zolang er uiteindelijk niets verandert. Dat betreuren we.” UNIZO begrijpt de reacties van de diverse stakeholders, maar vraagt toch  wat geduld. “Laat het stof wat neerdwarrelen en laat ons minstens de middellange termijn beschouwen. Evaluaties en praktische bijsturingen blijven altijd mogelijk en het zal ook toelaten om de grote problemen van de kleine te onderscheiden”.

“De uiteindelijke doelstelling moet zijn: minder doorgaand verkeer, minder parkeerzoekverkeer, meer bezoekers in de Vijfhoek en meer bloeiende en leefbare handelszaken. Daar moeten we op focussen. En dat gaan we deze week nog niet kunnen zien. “UNIZO Brussel zal de invoering van het circulatieplan aan het behalen van deze doelstellingen toetsen.

“Dit wil natuurlijk niet zeggen dat concrete problemen die een ondernemer vandaag ondervindt in zijn of haar omgeving, mogen blijven liggen. De economische gevolgen kunnen immers groot zijn. Die lokale probleempunten moeten wel snel een oplossing krijgen, zonder dat daarbij het hele circulatieplan op de schop moet”.